Siber kamusal alanda metalaşan kimlikler ve otosansür: Twitter örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 20.yüzyıl ortalarında kent ve medyada ortaya çıkan; kimliklerin yalnızca gösterilmeye indirgenerek metalaşmalarına ve bu kimlik ifşası olgusunun neden olduğu ayrışmalara, ortak -kamusal- alan kaybına karşı, başta birer umut olarak görülmüş Web 2.0 ve toplumsal paylaşım ağlarının siber ortamlarının, bugün bu problemleri yeniden üretip üretmediğini tartışmayı ve bulgularla ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırma; kimliğin bir meta olarak onu işaret eden imajlar eşliğinde pazarlanmasının, kimliğin aynı zamanda ifşa edilmesi demek olduğu, kimliğin ifşa edilişinin ayrışmalara ve yalnızca benzerlerle bir arada var oluşlara yol açtığı ve bu durumunsa kişilerin kendilerini kısıtlamalarına, yani `otosansür`e neden olduğu fikri üzerine inşa olmuştur.Twitter isimli toplumsal paylaşım ağını konu alan ve nitel ve betimsel bir model benimseyen bu araştırmada, öncelikle `toplumsal` bir kuramsal çerçeve çizilmiş, ardından Twitter'ın makro kamusal alanı `Trending Topic` tablosundan toplanan verilerle ve Twitter'ın bireysel etkileşimlerle ilgili mikro kamusal alanıysa çevrimiçi etnografik yöntemle incelenmiştir. Makro yapının incelenmesiyle; bu siber kamusal alanın politik ve makro etkinliklerin yanında, bireysel ve politika dışı etkileşimleri de içerdiği saptanmıştır. Mikro yapının incelenmesi sonucundaysa; profil sayfalarında kullanılan politik sembollerin birer `meta` olarak daha değerli oldukları, bu semboller aracılığıyla kimliklerini ifşa eden kullanıcıların çoğunlukla kendi benzerlerini içeren ağlar inşa ettikleri, ayrıştıkları ve bu ağların normlarına aykırı davranmaktan kaçındıkları, `otosansür` uyguladıkları görülmüştür. This research aims to discuss if the problems of commodification of identities, and spatial segregation and loss of public spheres due to exposed selves, that emerged in the mid-20th century in the city and media, are re-produced by the cyber spaces of today, like social networking sites, that have been regarded as hope against these problems before. The research is built on the idea that; `marketing` of the identities as a commodity via the symbols that refers to them, also means exposition of self, exposition of self leads to segregations and coexistence only with similar ones, and this leads to self-restraint or `self-censorship`.In this qualitative and descriptive research, which is about the social networking site Twitter, firstly a `social` theoretical framework is developed, then the macro public sphere of the Twitter is analysed by the data collected from `Trending Topics` table, and the micro public sphere of the Twitter, which is about individual interactions, is anaylzed by cyber ethnographic methods. Analyzing the macro structure; it has been determined that this cyber public sphere includes both political and macro activities as well as individual and non-political interactions. Anayzing the micro structure; it is seen that the political symbols used in the profile pages are more valuable as a `commodity`, and the users who exposes their identities via these symbols build networks that includes only their similar ones and avoids behave contrary to the norms of these networks, self-censors themselves.
Collections