Talep tahmin yöntemleri ve orta ölçekli bir işletmede uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İsletmeler, artan rekabet kosulları altında ayakta kalabilmek ve rekabet edebilmek içinkarsılastıkları çesitli sorunlara iliskin etkin kararları belirlemek zorundadırlar. Gelecegeiliskin verilecek kararlar isletmeler için belirsizlik içerdiginden, bu kararların alınmasındaçesitli tahminlerin gelistirilmesi gerekmektedir. Bunlardan biri de talep tahminleridir.İsletmelerin ürünlerine olan talebi tahminlemeleri, belirlenecek pazarlama stratejilerindeönemli bir girdi niteligi tasımaktadır.Talep tahmini, tüketicilerin gelecekte ne miktar ürün veya hizmet talep edeceklerininve bu taleplerin hangi zamanlarda gerçekleseceginin kestirilmesi islevidir. Talep tahminyöntemlerinde genellikle geçmis dönemlerdeki talepler üzerinde yapılan çesitli analizlerkullanılmaktadır. Bunun yanında talebi etkileyecek diger faktörlerdeki degismelerin, talebi neyönde ve ne kadar etkileyeceginin tespitinde istatistiksel analizlerden yararlanılmaktadır.Bu tez çalısmasının giris bölümünde talep yönetimindeki temel kavramlar, kalitatif vekantitatif talep tahminleme yöntemleri ele alınmakta; literatür taramasında taleptahminlemesine yönelik baslıca çalısmalara yer verilmekte ve son bölümde ürün talebinintahminlenmesinde kullanılan kantitatif teknikler uygulanmaktadır.Çalısmada çesitli talep tahmin yöntemleri incelenmis, incelenen bu yöntemler, ortaölçekli bir isletme olan Yazaki Otomotiv Yan Sanayi ve Ticaret A.S. de elde edilen ürün içinen uygun talep tahmin yönteminin tespit edilmesine çalısılmıstır.Anahtar Kelimeler: Talep Tahmin, Zaman Serileri Analizi, Üretim, Planlama. For businesses to survive and compete under increasing competition conditions theymust determine the effective decisions about various issues they are faced with. Since thefuture decisions contain uncertainty for businesses, it is needed to develop various forecasts tomake those decisions. One of them is the demand forecasts. Businesses ?forecasting theirproducts? demand possesses an important input attribute for the marketing strategies to bedetermined.Demand forecast is the process of estimating the amount of a product or service that acustomer will demand in the future, and the timing of the demand. Demand forecast isperformed by several different analysis methods that make use of historical demand data.Moreover, statistical analysis methods are used to estimate how much and in what direction,factors, apart from time, affect demand.In the introduction section of this thesis study, basic concepts in demand management,qualitative and quantitative forecasting techniques are being considered; in the literaturereview, primary demand forecastingoriented studies are being mentioned and in the lastsection qualitative techniques are being applied to forecast product demand.In this thesis study, various methods of demand forecast have been examined, thesemethods have been applied to the demand data belonging to an eight year period for productsproduced by a medium sized enterprise, Yazaki Otomotiv Yan Sanayi ve Ticaret A.S. Thesemethods have been compared and the most suitable demand forecast method for each producttype have been determined.Key Words: Demand Forecast, Time Series Analysis, Production, Planning.
Collections