Adolescents` self-disclosure to mother: Links to attachment anxiety, avoidance and perceived parenting style of the mother
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kendini açma ebeveynlerin bilgi sahibi olmasının en önemli kaynağıdır. Bu çalışmanın temel amacı annenin algılanan ebeveynlik stili, bağlanma kaygısı ve kaçınması ve ergenlerin kendilerini annelerine açmasını arasındaki bağlantıların incelenmesidir. Çalışmanın ikinci bir amacı da ergenlerin çeşitli konularda farklı hedeflere kendilerini açmaya yönelik nasıl tercihlerinin olduğunun belirlenmesidir. Bu amaçları gerçekleştirmek için, çalışmaya 10. ve 11. Sınıfa giden 108 lise öğrencisi katılmıştır. Demografik bilgi formu, Kendini Açma Envanteri, Ebeveyn Tutumları Ölçeği, Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-Orta Çocukluk ve Erken Ergenlik Dönemi Ölçeği uygulanmıştır. Algılanan ebeveynlik tutumları ve bağlanma boyutlarının anneye açılmayı ne kadar güçlü bir şekilde öngördüğünü belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, demokratik ebeveynlik stili ve bağlanma kaçınması anneye açılmayı olumlu olarak öngören anlamlı değişkenler olarak bulunurken, otoriter ve koruyucu-istekçi ebeveynlik stilleri ve bağlanma kaygısı anneye açılmayı öngören anlamlı değişkenler olarak bulunmamıştır. Keşifsel nedenlerle, mediasyon analizleri uygulanmıştır. Sonuçlar, annenin demokratik ve otoriter ebeveynlik stillerinin bağlanma kaygısı aracılığıyla anneye kendini açma üzerinde dolaylı etkisinin anlamlı olduğunu ortaya koymuştur. Ek olarak, ergenlerin farklı konular hakkında farklı hedeflere kendilerini açarken nasıl değişiklik gösterdiğini incelemek amacıyla iki faktörlü ANOVA analizi uygulanmıştır. Sonuçlar ergenlerin farklı konularda, en çok annelerine ve aynı cins arkadaşlarına açılmayı tercih ettiğini ve `Boş Zaman Aktiviteleri` konusu hariç diğer bütün konularda en az babalarına açılmayı tercih ettiğini göstermektedir. Özellikle `Cinsellik` ve `Romantik İlişki` konularında her iki cinsiyetteki ergenler de kendilerini açmak için aynı cins arkadaşlarını tercih etmişlerdir. Çalışmanın kısıtlılıkları ve gelecek araştırmalar için öneriler tartışılmıştır. Self-disclosure has been found to be the most important source of parental knowledge. The primary aim of this study was to investigate the relationship between perceived parenting style of the mother, attachment anxiety and avoidance and adolescents' self-disclosure to their mothers. The second aim was to examine adolescents' disclosure preferences about various topics to different targets. To accomplish these aims, 108 high school students, from 10th and 11th grades participated in this study. The demographic information form, Self-Disclosure Inventory, Parental Attitudes Scale and Experiences in Close Relationships Scale Revised - Middle Childhood Mother Form were used as instruments. Multiple regression analyses were conducted to examine how strongly the perceived parenting styles and dimensions of attachment predicted self-disclosure to mother. Results showed that democratic parenting style and attachment avoidance were significant positive predictors of self-disclosure to mother while authoritarian and protective-demanding parenting style and attachment anxiety were not significant predictors of self-disclosure to mother. For exploratory purposes, mediational analyses were conducted. Results revealed a significant indirect effect of democratic mother on total self-disclosure to mother via attachment avoidance and a significant effect of authoritarian mother on self-disclosure to mother via attachment avoidance. Furthermore, two-way repeated measures ANOVA was conducted to investigate how adolescents differ in their self-disclosure on different topics toward different targets. Results showed that adolescents prefer to make disclosures mostly to mother and same-sex friends and the least to fathers about different topics except the topic about `Free-Time Activities`. Specifically, on topics about `Sexuality` and `Romantic Relationship` adolescents of both genders preferred same-sex friendships to make self-disclosure. Limitations of the study and future reccomendations were discussed.
Collections