Şalom`s Holocaust narration in the period 1947-2010
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, 1947'den bu yana Türk Yahudilerinin cemaat gazetesi olan Şalom'un, Türk Yahudi kimliğinin bir parçası olarak Holokost'u nasıl sunduğunu ve yansıttığını göstermektedir. Şalom, Türk Yahudilerinin bu insanlık trajedisini hatırlamaları için sürekli olarak Holokost ve onunla ilgili konuların tutarlı bir biçimde hatırlatıldığı ve anlatıldığı bir kanaldır. Bu nedenle, Şalom, Holokost'u Türk Yahudi cemaatine belli bir şekilde anlatarak, Türk Yahudi kimliğini inşa eder. Bunu kanıtlamak için, içerik analizi yöntemiyle Şalom'un Holokost'u iki farklı dönemde nasıl anlattığını analiz ettim ve karşılaştırdım. İlk dönem 1947-1983 arasında iken, ikinci dönem 1984-2010'dur. Bu dönemselleştirmenin ilk nedeni Şalom'un 1984'te mülkiyetinin ve yönetiminin değişmesidir. İkinci neden ise Türkiye'nin 1980 darbesinden sonra yaşadığı sosyal, ekonomik ve politik dönüşümün genel olarak kimlik ifadelerine temel oluşturmasıdır. Üçüncü sebep, Şalom'un gazetenin Holokost'a ilişkin olarak 2006-2010 arasında beş yıl arka arkaya yayınladığı ekleri kapsamaktır. This thesis demonstrates how Şalom, as a community gazette of Turkish Jews since 1947, presents and reflects the Holocaust as a part of the Turkish Jewish identity. Şalom is one channel through which the Holocaust and issues related to it are consistently reminded and narrated to make Turkish Jews remember this human tragedy. Therefore, Şalom, by telling and re-telling the Holocaust in particular ways to the Turkish Jewish community, constructs and re-constructs Turkish Jewish identity. To prove this, I analyzed and compared how Şalom narrated the Holocaust in two different periods by implementing content analysis. While the first period is between 1947 and 1983, the second period is between 1984 and 2010. The first reason for this periodization is the change in ownership and management of Şalom in 1984. The second reason is that, following the 1980 coup, Turkey started to experience significant social, economic and political transformation which provided the basis for identity expressions in general. The third reason is to cover the newspaper supplements that Şalom published on the Holocaust along the newspaper for the five consecutive years between 2006 and 2010.
Collections