What they see, what they say: A mix-method study of depression in turkish children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, düşük ve yüksek depresyon belirtilerine sahip okul çağı çocuklarının hikayelerindeki farklılıkları araştırmaktır. Çocukların depresyon seviyeleri Çocuklar için Depresyon Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Çocukların hikayelerindeki farklılıklar yeni geliştirilen bir projektif test olan Çocukların Yaşam Değişimleri Ölçeği ile incelenmiştir. İki grup cinsiyet özellikleri, kullandıkları ortalama kelime sayısı, ve yaşları açısından eşitlenmiştir. Hikayeler içerik analizi ve tematik analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yedi tema çıkarılmıştır: Hikayenin Sonlanması, Duygular, Aile, Dış Dünya Algısı, Okul, Arkadaş ve Hareket Halinde Olmak. Yüksek depresyon skoruna sahip olan grup düşük depresyon skoruna sahip gruba kıyasla hikayelerini daha fazla kez olumsuz sonlandırmış ve daha fazla olumsuz duygu kullanmıştır. Bu fark aile figürleri içeren kartlarda görülmemiştir. İki grup dış dünyayı algılamaları ve içselleştirilmiş ebeveyn figürleri bakımından da farklılık göstermiştir. Yüksek depresyon skoruna sahip olan grup diğer gruba kıyasla daha fazla olumsuz ebeveyn figürleri kullanmıştır ve dış dünya algıları daha özgürlüklerini kısıtlayıcı ve zararlıdır. Sonuçlar mevcut literatür doğrultusunda tartışılmış ve klinik uygulamalar ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur. The purpose of this study has been to explore the differences in the narratives of school age children that have shown symptoms of low and high depression. The depression level of the children were measured using the Children's Depression Inventory. The differences in the narratives of the children were explored by the newly developed projective test named the Children's Life Changes Scale. The study groups were controlled in terms of gender, word usage and age. The narratives were analyzed using content analysis and thematic analysis. Seven main themes have emerged: The Ending of the Story, The Feelings, The Family, The Perception of the External World, The School, The Friend and The Being in Action. The group with the high depression level, compared to the low depression level group had encountered more negative endings in their stories and overall used more negative feelings. This difference was not apparent in the cards with the family figures. The two groups were also different in relation to their perception of the external world and internalized parental figures. The group with high depression level had more negative parental figures and their perception of the external world was more freedom limiting and harmful compared to the other group. Findings were discussed in the light of existing literature and recommendations were made for clinical implications and future research.
Collections