The role of gender, attitude, and self-efficacy on EFL students` individual versus collaborative reading strategy use
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir kişinin yazılı bir metni çözümleyebilmesi, herkesin her gün gerçekleştirdiği önemli bir faaliyet olduğu için her zaman kritik ve temel bir soru olarak kabul edilir. Dahası cinsiyet, tutum ve öz-yeterlik gibi toplumsal ve duygusal faktörler araştırmacıların dikkatini çekmiştir. Bu çalışma, İngilİzceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin cinsiyetlerine göre okumaya karşı tutumlarını ve öz-yeterliklerini araştırmanın yanı sıra, cinsiyetlerine göre bireysel ve işbirlikçi okuma stratejilerini kullanma eğilimlerini belirleme girişimidir. Bu çalışmada İstanbul Aydın Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği (ELT) bölümünden 86 ikinci ve son sınıf öğrencisi hedef olarak alınmıştır. Bu çalışma, 2019-2020 akademik yılının güz döneminde iki hafta sürmüştür. Veriler 31 sorudan oluşan köklü bir anket ile toplanmıştır.Anket üç ana bölüme ayrıldı; öğrencilerin okumaya karşı tutumları; öğrencilerin bireysel ve işbirlikçi okuma stratejilerine eğilimi ve öğrencilerin okumaya yönelik öz-yeterlik düzeyleri. Veri analizinde her bir öğeye öncelik verilmesi için Freidman testinin kullanılmasının yanı sıra, sıklık dağılımı, ayrışma dağılımı, histogram ve pasta grafiği de içeren tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Ancak değişkenlerin doğru dağılımını sağladıktan sonra hipotezleri test etmek için bağımsız t-testi, Mann WhitneyU testi ve Ki-kare kullanılmıştır. Sonuçlar öğrencilerin cinsiyetlerine göre okumaya yönelik tutumlarının farklı olduğunu, cinsiyete dayalı bireysel ve işbirlikli okuma stratejilerine yönelik eğilimlerinin farklı olduğunu ve okuduğunu anlama yönündeki öz-yeterliklerinin de farklı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sonuçlar bu çalışmaya katılan 86 öğrenciden 8'inin (% 9,3) işbirlikçi stratejileri, 78'inin (% 90,7) bireysel stratejileri tercih ettiğini ortaya koymuştur. Bu durum da bu çalışmada İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin yüzde 90'ından fazlasının bireysel stratejileri tercih ettiği anlamına geliyor. Bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve sosyal ve duygusal faktörlere dayalı okuma becerilerini geliştirmek isteyen öğrenciler için olumlu bir rehber olacaktır.Anahtar Kelimeler: Okuma, Okuduğunu anlama, öz-yeterlik, Yabancı dil olarak İngilizce (EFL), Ortak okuma stratejisi (CRS) The ability of a person to decipher a written text has always been considered a critical and fundamental question since it is a major activity everyone performs every day. Moreover, social and emotional factors have grabbed the attention of researchers, such as gender, attitude and self-efficacy. This study is an attempt to explore Turkish EFL students' attitudes and self-efficacy towards reading based on their gender, as well as to determine their tendency towards use of individual versus collaborative reading strategies based on their gender. The study targeted 86 sophomore, junior and senior students from the English Language Teaching (ELT) department in Istanbul Aydin University. The study took two weeks during the fall semester in the 2019-2020 academic year. The data was collected with a well-established questionnaire consisting of 31 questions. The questionnaire was divided into three main parts; the learners' attitudes towards reading; the learners' tendency towards individual vs. collaborative reading strategies and the learners' self-efficacy level towards reading. In data analysis, the descriptive statistics including frequency distribution, dispersion distribution, histogram and pie chart were used, as well as the Friedman test used to prioritize each item. However, after ensuring the accurate distribution of the variables, the independent sample t-test, Mann Whitney U test and Chi-square were used to test the hypotheses. The results showed that the students' attitudes towards reading based on their gender were different, their tendency towards individual and collaborative reading strategies based on gender was different and their self-efficacy towards reading comprehension was also different. The results also revealed that among 86 participants in this study, 8 (9.3%) students preferred collaborative strategies and 78 (90.7%) students preferred individual strategies. This means more than 90 percent of Turkish EFL students in this study preferred individual strategies. This study will be a positive guide for EFL students who are interested in improving their reading skills based on social and emotional factors.Keywords: Reading, Reading comprehension, self-efficacy, English as foreign language (EFL), Collaborative reading strategy (CRS)
Collections