Factors affecting green purchase intention for consumers in the moderation effect of price sensitivity
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünya, farklı alanlarda devasa gelişmelere sahne olurken, bu gelişmeler çevre üzerinde şiddetli tahribatlara ve doğal kaynakların tükenmesine yol açmaktadır. Çevresel sorunlar 21. Yüzyılın en önemli kaygılardan biri haline gelmiştir. Bu değişiklikler bağlamında, şirketler ve kurumlar çevrenin korunması ve dünyanın daha yaşanılabilir bir yer olması için tüm dünyaya çağrıda bulunmaya başlamışlardır. Çok sayıda işletme pazar ve pazarlama stratejilerinde çevresel konulara öncelik vererek, sosyal ve etik sorumluluklarını yeniden gözden geçirmeye başlamışlardır.Bu nedenle, literatüre yeşil pazarlama olarak girmiş olan kavram hem teorisyenler hem de pazarlama pratisyenleri için önemli bir başlık haline gelmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada tüketicilerin yeşil pazarlamaya bakış açısı yeşil ürün satın alma niyetleri üzerinden incelenmektedir. Tüketicilerin yeşil ürün satınalma niyetlerini ölçmek amacıyla toplam 251 kişiye ulaşılan çalışmada, tüketici tutumuna etki eden faktörler; yeşil reklamcılık, çevre konularına duyulan ilginlik ve sübjektif normlar olarak sıralanmaktadır. Çalışmada fiyat hassasiyeti düzenleyici etkisi, yapılan faktör analizinde ilgili değişkenin istatistiki olarak anlamlılık yakalayamaması nedeniyle ölçümlenememiştir. As the world is witnessing a massive development in various fields, this development has caused severe damage to the environment and to the depletion of natural resources. As a result, environmental issues have become one of the most important concerns in the 21st century. Under these changes, companies and organizations around the world have started to call for the preservation of the environment and make the world a more suitable place to live, where a lot of businesses and organizations started to reconsider their social and ethical responsibilities in their marketing practices, by giving the environmental dimension prominent importance in their marketing strategies. Hence, a new trend in marketing has taken a place, known as green marketing, which is about giving a strong commitment to environmental responsibility in marketing activities. This research aimed at studying factors that influencing the intention for buying green products. For running this process, a questionnaire sample was distributed among 251 people in order to get a response regarding the factors that influence the green purchase intention. According to the findings, it was seen that Green advertising, Environmental Involvement and Subjective Norm influence the Green Purchase intention. The labelling hypothesis was rejected due to the lack of the respondents' perceiving. The moderation effect of price sensitivity could not be applied as it was removed from the model in the factor analysis.
Collections