48-72 aylık çocukların kaygı düzeyleriyle ebeveynlerinin 5 faktör kişilik kuramına göre kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada 48-72 aylık çocukların kaygı düzeyleriyle ebeveynlerinin 5 faktör kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla İstanbul ili Fatih ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 312 öğrencinin ebeveynine ulaşılmıştır. Araştırmada çocukların kaygı düzeyinin belirlenmesi için Güler, M. (2016) tarafından düzenlenen ''Okul Öncesi Kaygı Ölçeği'' ve ebeveynlerin kişilik özelliklerini ölçmek için de Tatar, A. (2005) tarafından düzenlenen ''5 Faktör Kişilik Envanteri Ölçeği'' uygulanmıştır. Katılımcılara ilişkin demografik bilgilerin elde edilmesi içinde araştırmacı tarafından geliştirilen ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizi için spss 22.0 programı kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine göre alt ölçeklerde farklılaşıp farklılaşmadıklarını tespiti için bağımsız örneklem t-testi ve Anova analizlerinden yararlanılmıştır. 48- 72 aylık çocukların ebeveynlerinin kişilik özellikleriyle çocuklarının kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için sürekli değişkenler için ''pearsen'' kategorik değişkenler için ''spearman rho'' analizinden yararlanılmıştır. Çalışmaya dahil olan çocukların anneleri tarafından doldurulan kaygı ölçeğinden elde edilen puanlara göre genellenmiş kaygı ortalamasının diğer kaygı alt ölçeklerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Anne ve babaların demografik özellikleri ile çocukların kaygı düzeyleri arasında zayıf korelasyonlar tespit edilmiştir.Anne ve babaların kişilik yapıları ile çocukların kaygı düzeyleri arasında zayıf ve orta düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Annelerin `duygusal tutarsızlıkları`, `öz denetim seviyeleri`, `gelişime açıklıkları`, `yumuşak başlılıkları` ile babaların `duygusal tutarsızlıkları`, `gelişime açıklıkları` ve `öz denetim` seviyelerinin çocuklardaki kaygı düzeylerini etkilediği bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Kaygı, Çocukta Kaygı, Ebeveynin Kişiliği The purpose of this study was to investigate the relationship between anxiety levels in children aged 48-72 months and the 5-factor personality traits of their parents. To this end, were involved parents of 312 pupils attending pre-school education in the Fatih district of Istanbul. To determine the level of anxiety in children, the `scale of Preschool Anxiety`, prepared by Guler, M. (2016), and the `Scale of 5-Factor Personal Inventory`, compiled by Tatar, A. (2005) were developed to measure the personal qualities of parents. 'A Personal Information Form' developed by the researcher was used to obtain demographic information about participants. For data analysis was used the program SPSS 22.0. Independent random t-tests and Anova analyzes were used to determine the differences between the participants according to demographic characteristics in the subscales. To determine the relationship between the personal qualities of parents of children aged 48-72 months and their anxiety levels, analysis `pearsen` was used for continuous variables and `spearman rho` for categorical variables.In accordance with the estimates obtained on the anxiety scale filled by mothers of children included in the study, it was found that the generalized average anxiety is higher than other anxiety subscales.There were weak correlations between the demographic characteristics of parents and children's anxiety levels.There was a weak and moderate connection between the personality structures of the parents and the levels of children's anxiety. It was found that `emotional inconsistencies`, `levels of self-control`, `openness to development`, `gentleness` of mothers and `emotional inconsistencies`, `openness to development` and `level of self-control` of fathers are affected the level of anxiety in children.Keywords:Anxiety, Anxiety in Child, Parent's Personality
Collections