5-6 yaş çocuklarının ahlaki yargı düzeyleri ile sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, 5-6 yaş çocuklarının ahlaki yargı düzeyleri ile sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Ataşehir ilçesinde anaokuluna devam eden 5-6 yaş çocuklar oluşturmakta olup örneklemi ise bu evrende yer alan 110 çocuk oluşturmuştur. Çalışma kapsamında veriler 2019 yılı Haziran ayında oluşturulan anket formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örnekleminde bulunan 5-6 yaş çocukların cinsiyet, yaş, kardeşinin olma durumu, anne ve babanın eğitim durumu demografik değişkenlerine ilişkin betimleyici analizlere tablolarda yer verilmiştir. Araştırmada, 5-6 yaş çocukların ahlaki yargı düzeyleri, sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişki nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın amacı ve alt amaçlarına ulaşmak için 5-6 yaş çocuklardan `Kişisel Bilgi Formu`, `Ahlaki Yargı Ölçeği`, `Anaokulu ve Okul Öncesi Beceri ve Problem Davranış Ölçeği (PKBS-2)` kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi için öncelikle katılımcıların demografik özelliklerinin betimleyici istatistikleri verilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterildiği anlaşıldıktan sonra ahlaki yargı ölçeği, sosyal beceri ölçeği, problem davranışlar ölçeğine ve alt boyutlarından aldıkları puanların cinsiyet, yaş, kardeşinin olma durumu, anne ve babanın eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla t-testi, ahlaki yargı ölçeği, sosyal beceri ölçeği, problem davranışlar ölçeği ve alt boyutları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek amacıyla da Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı analizi yapılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda 5-6 yaş çocukların ahlaki yargıları ile sosyal işbirliği sosyal etkileşim ve sosyal beceri arasında `yüksek`, sosyal bağımsızlık arasında `orta` düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu görülmüştür. Ahlaki yargı ile dışa yönelim problemi ve problem davranışları arasında ise `yüksek`, içe yönelim problemi arasında da `orta` düzeyde negatif yönlü bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Sosyal beceri ile dışa yönelim ve içe yönelim problemi arasında da `yüksek`, problem davranışı ile de `çok yüksek` negatif yönlü bir ilişki olduğu anlaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Ahlaki Yargı, Sosyal Beceri, Problem Davranış The epurpose of the study was to determine the relationship of 5-6 ages children' moral judgement levels with their social skills and problem behaviors. A total of 110 children in the ages of 5 to 6 drawn from a kindergarden in the Atasehir district of Istanbul participated in the study. The datas have been collected from questionnaire which have been carried out in June/2019. Descriptive analysis of the demographic variables of 5-6 years old children, gender, age, sibling status, education status of the mother and father in the sample of the study are given in the tables. Relational screening model, which is one of the quantitative research methods, the relationship between moral judgment levels, social skills and problem behaviors in terms of 5-6 years of age. The data were collected using of `Personal Information Form`, `Moral Judgemen Scale` and ` Kindergarden and Pre-School Social Skills and Problem Behavior Scale`. Descriptive statistics of the demographic characteristics of the participants were given for the analysis of the data. After the normal distribution of the data is understood, t-test, moral judgment scale in order to determine whether the scores obtained from the moral judgment scale, social skill scale, problem behavior scale and sub-dimensions differ significantly according to gender, age, sibling status, education level of the parents. Pearson Moments Product Correlation coefficient analysis was carried out in order to determine whether there is a significant relationship between social skills scale, problem behavior scale and sub-dimensions. The results showed that there was a `high` relationship between the moral judgments of children aged 5-6 years and social interaction and social skills, and a `moderate` positive relationship with social independence. In addition, there was a `high` relationship between moral judgment and externalizing problem and problem behaviors, and a `moderate negatif negative relationship with internalizing problem. There was a `high` relationship between social skills and externalizing and internalizing problem, and `very high` negative relationship with problem behavior.Keywords: Moral judgement, social skills, problem behaviors
Collections