Farklı sosyoekonomik çevrede eğitim alan 60-72 aylık okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerinin ve akran oyunlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, 60-72 aylık okul öncesi dönem çocuklarının akran oyunları ve sosyal beceri düzeyleri ile bu çocukların ailelerinin sosyoekonomik düzeyleri arasındaki ilişkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ailenin sosyoekonomik düzeyi ile çocuklarının sosyal becerileri ve akran oyunları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2018-2019 öğretim yılında İzmir ilinde bulunan 6 bağımsız anaokulunda eğitim gören 60-72 aylık öğrencilerden toplam 435 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında İzmir'de bulunan 6 ilçede (Aliağa, Menemen, Çiğli, Karşıyaka, Konak, Bayraklı) yer alan olasılıklı örnekleme yönteminden küme örnekleme yöntemi yoluyla seçilmiş, altı okul öncesi eğitim kurumundan öğrenim görmekte olan 60-72 ay grubu 435 çocuk oluşmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanmış`Kişisel Bilgi Formu`, Fantuzzo, Mendez ve Tighe (1998) tarafından geliştirilip Ahmetoğlu, Aral ve Acar (2016) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan `Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Ebeveyn Formu, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formu` ve Hasan Avcıoğlu (2007)'nun geliştirdiği Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır.Araştırmanın sonucunda, farklı ekonomik çevrede eğitim alan 60-72 aylık okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerileri ve akran oyunları arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Bunun yanında anne ve babanın eğitim durumu, çocuğun yaşı, kardeş sayısı anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanırken çocukların sosyal becerileri ile akran oyunları arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bunlardan farklı olarak ebeveynlerin birliktelik durumuna göre çocukların sosyal becerileri ve akran oyunlarının farklılaşmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenine bakıldığında çocuğun sosyal becerilerinde anlamlı bir farklılaşma görülmezken Kendini Kontrol Etme Becerileri alt boyutunda kızların erkeklerden daha düşük puan aldıkları saptanmıştır. Aynı zamanda akran oyunlarında cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Buna göre Oyun Etkileşimi (Ebeveyn)alt boyutunda, kızların erkeklere oranla daha düşük puan aldıkları görülmektedir The main purpose of this research is to investigate the relationship between the socioeconomic levels and the peer plays and social skills of 60-72 months old preschool children. Also, the main of this research is to investigate the relationship between the socioeconomic level of the family and the social skills and peer games of the children. In the research, relational screening model was used.The population of the study consists of 435 students from 60-72 months of age in 6 independent kindergartens in Izmir in the 2018-2019 academic year. The sampling of the study was selected from probability method to grouping method in 6 districts (Aliaga, Menemen, Cigli, Karsıyaka, Konak, Bayraklı) in Izmir in the 2018-2019 academic year. The 435 children, 60-72 months of age, from 6 preschool education institutions.In the research, as a data collection tool, prepared by the researcher `Personal Information Form`, `Penn Interactive Peer Play Scale Parent Form, developed by Fantuzzo, Mendez and Tighe (1998) and adapted into Turkish by Ahmetoğlu, Aral and Acar (2016), Penn Interactive Peer Play Scale Teacher Form and Social Skills Assessment Scale developed by Hasan Avcıoğlu (2007) were applied.As a result of the study, a significant relationship was found between the social skills and peer games of 60-72 months old preschool children who were educated in different economic environments. in addition, it was found that the education level of the parents, the age of the child and the number of siblings differed significantly, while a significant relationship was found between the social skills of children and peer games. In addition to these, it was observed that children's social skills and peer play did not differ according to the parents' status. When the gender variable is examined, there is no significant difference in social skills of the child, in the sub-dimension of self-control skills, it was found that girls scored lower than boys. There was also a significant relationship between gender variable in peer games. Accordingly, in the game interaction (Parents) sub-dimension, it was seen that girls scored lower than boys.
Collections