Kentsel kimlik ve canlılık bağlamında ticaret ve kültür merkezleri değerlendirilmesi -Tahran örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz teknoloji çağında yaşanan ciddi sorunlardan birisi mutluluk ve zindelik duygusunun azalmasıdır. Mimarinin misyonu, mekan kalitesini arttırarak insanın biyolojik durumunu iyileştirmektir. Bu anlayış, sadece işlevsel ve estetik yönlere cevap vermekle kalmayıp, aynı zamanda bireylerin psikolojik ihtiyaçlarını ve günlük hayallerini de karşılamak amaçlıdır. Bu nedenle, canlılık, yaşayan mekan duygusunu mekan izleyicisine iletmeyi amaçlayan, arzu edilen mimarinin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu çalışmada, kentsel kimlik ve canlılık bağlamında ticaret ve kültür merkezlerinin değerlendirilmesi ve Tahran örneğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, kentte canlılık kavramı ve teorisyenlerin bu konuda geliştirdikleri kuramlarına değinilmiştir. Kentsel canlılık açısından kamusal alanların yeri ve önemi ile canlılığı sağlamada araç olarak kullanılan mimari yaklaşımlar üzerinde durulmuştur. Devamında, kültür kavramı, kültürel ve ticari merkezler ile tez çalışmasının hedefi olan Tahran kentinde iki örnek tasarıma yer verilmiştir. Araştırma soruları içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. İnceleme sonucu; kentte canlılığı sağlayan 9 ana bileşen (insanların varlığı, çeşitliliği ve çekiciliği, geçirgenlik, esneklik, rahatlık ve iklim, güvenlik, şeffaflık, okunabilirlik ve güzellik) olduğu belirlenmiş; kültürel ve ticari alanların canlılığını artırmak için çözüm önerileri sunulmuştur. One of the serious problems facing the modern technological age is the loss of a sense of happiness and well-being. The mission of artistic architecture is to improve the biological state of a person by improving the quality of space. This understanding not only meets the functional and aesthetic aspects, but also meets the psychological needs and daily dreams of people. For this reason, vitality is an integral part of the desired architecture, the purpose of which is to convey a sense of victory to the audience of space. The purpose of this study is to evaluate trading and cultural centers in the context of urban identity and vitality, as well as studying the example of Tehran. From the point of view of urban life, the place and importance of public spaces and architectural approaches used as a tool for life support are emphasized. Subsequently, two exemplary projects were included in the city of Tehran: the concept of culture, trading and cultural centers, and the purpose of the thesis. Research questions were evaluated using content analysis. Research result; It was found that there are 9 main components (human existence, diversity and attractiveness, permeability, flexibility, comfort and climate, safety, transparency, readability and beauty) that ensure vitality in the city; Solutions are proposed to enhance the viability of the trading and cultural sectors.
Collections