HALKLA İLİŞKİLERDE YENİ MEDYA OLARAK KARMA GERÇEKLİK TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI: GÖZ İZLEME TEKNİĞİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma halkla ilişkiler alanına karma gerçeklik teknolojisinin kullanımı bağlamında katkı sağlamayı hedeflemiştir. Günümüzde kullanıcıların piyasada ulaşabileceği en gelişmiş karma gerçeklik teknolojisi olan HTC Vive Pro Eye cihazının kullanıldığı çalışmada öncelikle durumu tespit etmek amacıyla literatür taranmış, belirlenen 50 kişilik öğrenci grubuyla odak grup çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu anlamda araştırma literatür taraması, uygulama ve analiz evrelerinden oluşmuştur. Araştırmanın uygulama evresi İstanbul Aydın Üniversitesi Yeni Medya Uygulama ve Araştırma Merkezi VRlab'ta tamamlanmıştır. Burada katılımcılara karma gerçeklik cihazı aracılığıyla Adidas 360, Lipton 360 ve Pepsi 360 videoları olmak üzere 3 adet 360 derece video izletilmiştir. Bu izleme Tobii Pro Lab isimli göz izleme tespit yazılımı aracılığıyla gerçekleştirilmiş olup, analiz ve veri toplama yine bu yazılımla tamamlanmıştır. Uygulamanın ardından katılımcıların videoları nasıl izledikleri göz bebeklerinin konum ve durumlarını tespit eden gözlük ve yazılım kombinasyonuyla ortaya konmuş, çıkan veriler son testten alınan verilerle karşılaştırılarak tablolaştırılmıştır. Böylelikle halkla ilişkiler ve yeni medya uygulayıcılarına 360 derece video ve içerik tasarlarken uygulayabilecekleri yöntem ortaya konması, karma gerçeklik teknolojisinin etkileri ve gelişimi açısından araştırmacılara fikir verilmesi amaçlanmıştır. This study aimed to contribute to the field of public relations in the context of the use of mixed reality technology. Firstly, the literature was scanned to determine the situation and then a focus group study was carried out with a group of 50 students in the study using HTC Vive Pro Eye device which is the most advanced mixed reality technology available to users in the market today. In this sense, the research consisted of literature review, application and analysis phases. The implementation phase of the research was completed at Istanbul Aydın University New Media Application and Research Center VRlab. Here, 3 360 degree videos, namely Adidas 360, Lipton 360 and Pepsi 360 videos were watched through the mixed reality device. This monitoring was carried out through the eye tracking detection software called Tobii Pro Lab, analysis and data collection was completed with this software. After the application, how the participants watched the videos was revealed with a combination of glasses and software that determine the position and status of the pupils, the resulting data were tabulated by comparing them with the data from the last test. Thus, it is aimed to present a method that they can apply to public relations and new media practitioners while designing 360-degree video and content, and to give researchers ideas in terms of the effects and development of mixed reality technology.
Collections