2000-2019 yılları arasında düzenlenen uluslararası İstanbul Caz Festivali afişlerinin grafik tasarım ilkeleri bakımından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Grafik tasarım elamanlarından olan afiş tasarımı, bir düşünceyi, bir ürünü, hizmeti hedef kitleye aktarılmasını sağlamak, insanları ürüne, hizmete ya da fikre yönlendirmeye çalışmada etkili role sahip bir tasarım ürünüdür. Afiş tasarımlarında, zihinde oluşan düşünceleri toparlayıp görsel oluşturmada etkisini göstermektedir. Bu tasarımlar günümüzde günden güne etkili olduğunu söylenebilmetedir.Bu çalışmada afiş tasarmlarının, grafik tasarım öğeleri içerisinde kullanıldığı birçok farklı anlatım biçimini örnekleriyle incelenmektedir. Araştırmada, literatür taraması yapılarak, faklı anlatım biçimleri ve bulguları destekleyici nitelikte konuyla ilişkin görsel örnekler değerlendirimiş, konu İKSV Caz Afişleri ile birlikte çeşitli kaynaklar üzerinden derlenerek daha geniş bir biçimde ele alınmaya çalışılmıştır.Afiş tasarımlarının günden güne çeşitli dallarda kullanılarak artışı, afiş tasarımını anlamayı ve kavramayı gerektirmiştir. Afiş tasarımının geldiği noktada kazandığı önem ve değer ile hayatımızda birçok role sahip olduğunu söylenebilmektedir. Günümüzde dijital tasarım ve reklam anlayışının hızla yaygınlaşmasına rağmen halen güncel değerini korumaktadır.İlk olarak afiş tasarımı konusu araştırılmıştır. Bunun sonucunda afişlerin sanatsal kaygıların en yoğun olduğu grafik ürünler olarak belirlendiğini gözlemlenmiştir. Afişleri incelerken yapılan afişle ilgili birçok soruya cevap bulmak gerekmektedir. Afişte ne anlatılıyor? Afişin amacı nedir? Afişte mesaj kimleri etkiliyor? Afişin hedef kitlesi kimdir? Afişin konusuyla ilgili daha önce tasarlanan afişler var mıdır? Daha da çoğaltabileceğimiz bu soruları toparlayarak, caz afiş tasarımının `tipografi açısından, temel tasarım ilkelerine uygunluk açısından, tasarımının kompozisyon içeriği açısından ve hedef kitle açısından` çözümlemesi bir tablo oluşturarak analiz ve değerlendirme yapılmış ve sorulara cevap bulunmaya çalışılmaktadır. `2000-2019 Yılları Arasında Düzenlenen Uluslararası İstanbul Caz Festivali Afişlerinin Grafik Tasarım İlkeleri Bakımından Değerlendirilmesi` başlıklı bu tezin birinci bölümde, afişin tanımlaması yapılıp, genel özelliklerine yer verip, Türkiye'de ve dünyada afişin gelişimi ve afiş çeşitleri anlatılmış ve afiş tasarımının çeşitliliğini ortaya çıkartmaya çalışılmıştır. İkinci bölümünde ise, uygulama konusu olarak seçilen `Caz ve İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV)` tarihçesinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümünde, `2000 – 2019 yılları arasında düzenlenen Uluslararası İstanbul Caz Festivali afişlerinin `grafik tasarım ilkeleri bakımından değerlendirmesi` başlığıyla tablo oluşturulup afiş örneklerine yer verilerek analizleri bu çalışmada incelenmiştir. Dördüncü ve son bölümünde ise `Sonuç` verilmektedir.Anahtar Kelimeler: Grafik Tasarım, Afiş Tasarımı Poster design, which is one of the graphic design elements, is an effective design product in directing people to the product, service or idea by ensuring that an idea, product or service is transferred to the target audience. Poster designs provide a suitable environment for visualizing the thoughts constructed in the mind. These designs seem to be more effective nowadays.In this study, many different expression styles are examined with the use of power designs in graphic design elements. In the study, literature review was conducted and visual examples related to different narrative forms and finding were evaluated. The issue has been compiled from various sources together with IKSV Jazz Posters and evaluated from a wider perspective.The increasing use of poster designs in various branches has required understanding poster design more comprehensively. It can be said that poster design has many roles in our lives with the importance and value it has gained. Today, although digital design and advertising is rapidly becoming widespread, posters still maintain their current value.Firstly, the subject of poster design was investigated. As a result, it was observed that posters were identified as graphic products with the highest artistic concerns. While examining the posters, it is necessary to find answers to many questions about the posters. What does the poster say? What is the purpose of the poster? Who affects the message on the poster? Who is the target audience of the poster? Are there any posters designed on the same topic related to the poster? With the aim of answering these questions, in order to analyze jazz poster design `in terms of typography, compliance with basic design principles, composition content and in target audience`, analysis and evaluation are made by creating a table.In the first part of this thesis entitled with `Assessment of International İstanbul Jazz Festival Posters Organized Between 2000-2009 in Terms of Graphic Design Principles`, the definition of posters, general characteristics, the development of varieties of posters in the world and Turkey has been described and the diversity of poster design has been discussed. In the second part, the history of `Jazz and Istanbul Foundation for Culture and Arts (IKSV)` has been mentioned. In the third part, the posters of the International Istanbul Jazz Festival organized between 2000 and 2019 were evaluated in terms of graphic design principles along with poster samples analyzed. In the fourth and final section, `Conclusion` is given.Key Words: graphic design, poster design
Collections