Show simple item record

dc.contributor.advisorAkçay Kasapoğlu, Özlem
dc.contributor.authorŞenbaş, Tuğçe
dc.date.accessioned2020-12-04T17:36:22Z
dc.date.available2020-12-04T17:36:22Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-04-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94291
dc.description.abstractMüşteriye teslimat sırasındaki fırsatların önemi ve ürünlerin hareketi, şirketleri lojistiğe, özellikle de malın taşınmasına önemli bir yer verme yönünde itici güç olmuştur. Bu durum şirketler arası rekabet koşulları içerisinde lojistiği önemli bir unsur haline getirmiştir. Bu yüzden lojistik hizmetlerin doğru bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir.Lojistik, malzeme (ürün), hizmet, bilgi ve para akış sürecini iyileştirmek için fırsatları planlamak, işletmek, kontrol etmek ve tespit etmektir.Bu çalışmada, lojistik yönetiminden, lojistik sektöründeki güncel konular ve talep tahmin yöntemlerinden çalışılmıştır. Daha sonra lojistik servis sağlayıcısı olan bir firma üzerinde uygulama yapılmış ve gelecek dönem iş stratejisini belirleyebilmek adına araştırma yapılmıştır.Gelecek dönem iş stratejisini geliştirme doğrultusunda incelenen müşterilerin içerisinde yer aldıkları sektörel etmenler ve müşteri beklentileri incelenmiştir. Lojistik hizmet kullanan müşterilerin beklentileri anket yapılarak Çok Kriterli Karar Verme Metodu'ndan biri olan Analitik Hiyerarşi Prosesi ile birlikte analiz edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Lojistik, Talep Tahmini, Çok Kriterli Karar Verme
dc.description.abstractThe importance of the opportunity in the delivery to the client, and the movement of the products has impelled to the companies to give a prominent place to the logistics, mainly, to the transport of the merchandise. This situation has made logistics an important factor in the competition between companies. Therefore, logistics services need to be managed correctly.Logistics is to plan, operate, control and detect opportunities to improve the process of flow of materials (supplies, products), services, information and money.In this study, logistics management, current issues in logistics sector and demand forecasting methods are studied. The application was done on a company which is a logistics service provider and research was conducted in order to determine the business strategy of the future period.The sectoral factors and customer expectations of the customers examined in the direction of developing the business strategy in the next period were examined. The expectations of the customers using the logistics service were analyzed with the Analytical Hierarchy Process, which is one of the Multi Criteria Decision Making Method.Keywords: Logistics, Demand Forecasting, Multi Criteria Decision Makingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleLojistik sektöründe talep tahmini uygulaması
dc.title.alternativeApplication of demand forecasting in logistics sector
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-07
dc.contributor.departmentİşletme Yönetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10323660
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid618886
dc.description.pages159
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess