Examination of the relationship between attitude and perceived usability of software in a context-driven specific scenario
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Literature regarding human and computer interaction is enormous in size. Since computers have started to play an important role in our everyday life, researchers have focused on improving the interaction between these two entities. The usability of computer & software systems has been the main area of interest. Various techniques have been developed to measure usability. Some researchers have focused on objective usability whereas some have focused on the psychological aspect by examining subjective usability. When the objective is to examine a potential set of users' perceived usability, the context dependent nature of this specific literature even added to the difficulties. This research supplies an in-depth view of usability and computer attitude literatures, and offers computer attitude as an important variable which impacts perceived usability. A field study has been conducted in a population of 26 universities' students in Istanbul to test the model. The research findings indicate that computer attitude is an important variable that does have a significant effect on perceived usability. İnsan ve bilgisayar arasındaki etkileşimi inceleyen literature oldukça geniştir. Bilgisayarların günlük hayatımız içerisinde önemli bir rol oynamaya başladığı andan beri, araştırmacılar bu iki varlık arasındaki etkileşimi iyileştirme konusunda çalışmalara odaklanmışlardır. Bilgisayar & yazılım sistemlerinin kullanıcı dostluğu bu çalışmalara konu olmuş önemli odak noktalarından biridir. Kullanıcı dostluğu, gerek objektif, gerekse, subjektif; psikolojik boyutu ile incelenebilir. Amacın potansiyel bir kullanıcı kitlesinin algıladığı kullanıcı dostluğunun incelenmesi olduğu durumlarda, bu literatürün spesifik durumlar bazındaki doğası işin zorluk seviyesini de arttırır. Bu araştırma, kullanıcı dostluğu ve bilgisayar tutumu literatürlerinde geniş bir taramayı içermekte ve bilgisayar tutumunu, algılanan kullanıcı dostluğunu etkileyen önemli bir değişken olarak önermektedir. İstanbul?daki 26 üniversiteyi kapsayan ana kütleyi temel alan bir saha çalışması ile önerilen model test edilmiştir. Araştırma bulguları; bilgisayar tutumunun algılanan kullanıcı dostluğu üzerinde anlamlı bir etkisi olduğuna işaret etmektedir.
Collections