Merleau-Ponty, Sartre ve Lacan`ın yaklaşımları ekseninde sanatta `bakış`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin temel amacı, Merleau-Ponty, Sartre ve Lacan'ın sanatta 'bakıs' görüsleriniortaya çıkarmaktır. Bunu yaparken de, sanattaki 'bakıs'ın degiskenligini;çaga,zamana, zamanın ruhuna dönük biçimlenmesini anlamak, anlatmaktır. Tezdeöncelikle; ilk bölümde bakmak, görmek arasındaki fark belirtilerek, felsefe ilesanatın ortak izdüsümü olan algının ifadesi, diger bölümlerde ise; Merleau-Ponty,Sartre ve Lacan'ın sanatta 'bakıs'ın izdüsümü irdelenmistir. The purpose of this thesis is to discover the philosophical approaches of Merleau-Ponty, Sartre and Lacan to art. While trying to achieve this, the aim is also tounderstand and describe the way art changes and reshapes with the epoch itself andwith the spirit of the times. In the first section of the thesis, the focus will be on thedifference between `looking` and `seeing`, and on the expression of perceptionwhich is the common projection of art and philosophy. In the following sections, theprojection of 'the gaze' in art according to Merleau-Ponty, Sartre and Lacan isdelineated.
Collections