A combined algorithm for placement of rectangular vehicles in a ferry
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Deniz ulaşımı güvenliği ,hızlı oluşu ve düşük maliyetli olması dolayısıyla önemlibir konudur. Feribotlar iki kıyı arasında yolcu ve araç taşıyabilen deniz taşıtlarıdır.Deniz ulaşımındaki beklenen büyüme feribotlara olan talebi de arttıracaktır.Bu alandaki kaynakların (feribot, çalışanlar,yakıt v.b) etkin bir şekildeyönetimi bu alanda çalışan uzmanların ana amacıdır.Bu çalışmada daha onceçalışılmamış bir konu olan feribota araçların en iyişekilde yerleştirilmesi üzerindeçaılşılmıştır.Araçların en uygun şekilde yerleştirilmesi kurum kârını da arttıracaktır. Fakat problemin karmaşık yapısından dolayı en iyi çözümü bulmak herzaman mümkün değildir. Bu yüzden bu çalışmada en iyi çözümü bulabilmek içinsezgisel bir algoritma önerilmiştir.Bu algoritma ?ilk gelen yerleştirilir? kuralına uygun olarak yerleştirilecek araçlaraen uygun konumu bulmaktadır. Bu algoritma çok bilinen Sırtçantası Algoritması ve Paketleme Algoritmalarının bir uzantısı olarak düşünülüp değiştirilerekgeliştirilmiştir. Bulunan bu çözümün ekonomik ve operasyonel etkisi gerçek birferibot hattı olan Eskihisar-Yenikapi hattı verisiyle test edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Deniz ulaşımı, sezgisel algoritma, araç yerleştirme, arabalıferibot Management of inland maritime transportation is an important task since it hasa costly operation environment, as well as public service responsibility with safetyand speed concerns. A typical operation involves multiple ferryboats, assigned totransport both passengers and vehicles between two stationary points. E?ectivemanagement of resources (ferries, crew, fuel etc.) to meet the increasing demandhas become the primary objective of planners working in this area.This research focuses on an uninvestigated part of the general problem: Finding the ideal layout of vehicles on ferryboats. Optimal placement initiative willremedy both the trip utilization rate and ?nancial indicators of the organization.However, an optimal solution is usually not available due to complicated natureof the problem, such as sequencing and embarking restrictions. Here, a heuristicapproach is proposed in order to ?nd the best solution by abiding the restrictionsof vehicle placement algorithm.The proposed procedure seeks the best position of a given sized (or categorized)vehicle inside a ferryboat under ?rst come ?rst served sequencing rule restriction.The problem at hand may be thought as a sub-echelon of the well-known knapsackand bin-packing algorithms, and bene?ts from both philosophies in the proposedalgorithm. Economical and operational e?ects of the proposed procedure wereillustrated by comparing its application on a real ferry line data gathered fromthe Sirkeci-Harem route operating in the city of Istanbul.Key Words: ferryboat layout, vehicle placement heuristic, maritime
Collections