Özel ve resmi ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin örgütsel yaratıcılık algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa merkez özel ve resmi ilköğretim okullarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin; bireysel, yönetsel ve toplumsal boyutlardaki örgütsel yaratıcılık algılarını belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek üzere yönetici ve öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık algılarının; görev yaptıkları okul türüne (özel/resmi), görevlerine (yönetici/öğretmen), branşlarına, cinsiyetlerine, ek iş yapma ihtiyacı duymalarına, yaşlarına, girdikleri haftalık ders saatlerine, girdikleri sınıflardaki ortalama öğrenci sayılarına ve öğretmenlik kariyerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Ölçekte örgütsel yaratıcılık üç boyutta (bireysel, yönetsel, toplumsal) tanımlanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla katılımcıların, söz konusu bu boyutlara ilişkin algılarını belirlemek üzere Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, Şanlıurfa ili merkezinde bulunan özel ve resmi ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenler oluşturmuştur. Araştırma, yansız olarak seçilen örneklem üzerinden yapılmıştır. Evren öncelikle, okulların özel ve resmi oluşlarına göre kendi içinde benzeşik olan iki alt evrene (resmi-özel ilköğretim) ayrılmıştır. Daha sonra belirlenen alt evrenlerin (tabaka) her birinde görev yapan yönetici ve öğretmenlere tesadüfî yöntemle anket uygulanmıştır.Örneklem olarak seçilen ilköğretimlerdeki yönetici ve öğretmenlerin tümüne ulaşılması planlanmış, sonuçta özel ilköğretimde 6 yönetici, 40 öğretmen olmak üzere 46 kişiye, resmi ilköğretimlerde de 28 yönetici, 324 öğretmen olmak üzere 352 kişiye (toplam 398 kişi) anket uygulanarak geri alınmıştır.Örgütsel yaratıcılık Ölçeği ile toplanan verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Özel ve resmi ilköğretimde çalışan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşlerinin kişisel özelliklerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemede; aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey testlerinden yararlanılmıştır.Sonuçlar, özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmen ve yöneticilerin örgütsel yaratıcılık algılarının Bireysel, Yönetsel ve Toplumsal Boyutlarda ?yeterli düzeyde? olurken, resmi ilköğretim okullarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık algılarının Bireysel Boyutta ?yeterli düzeyde?, Yönetsel ve Toplumsal Boyutlarda ise ?orta düzeyde? gerçekleştiğini göstermiştir. Sonuçlara göre ayrıca, özel ilköğretimde çalışan yönetici ve öğretmenlerin resmi ilköğretimde çalışan yönetici ve öğretmenlerden; yöneticilerin, öğretmenlerden; ek iş yapma ihtiyacı duyanların, ek iş yapma ihtiyacı duymayanlardan, erkeklerin kadınlardan; kalabalık olmayan sınıflarda derse giren öğretmenlerin, kalabalık sınıflarda derse girenlerden; 50-59 yaşındaki öğretmenlerin, 30-39 yaşındakilerden; İngilizce öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinden anlamlı şekilde daha yüksek örgütsel yaratıcılık algılarına sahip oldukları bulunmuştur. This study aims to determine the organizational creativity perceptions of teachers and administrators who work at private or public primary schools in downtown Sanliurfa in individual, administrative and social dimensions, and it also aims to determine if these perceptions differ with respect to the participants? institution (private/public), duties (administrative/teaching), major, gender, the need to do extra job, age, weekly hours they teach, class student size, and the teacher?s career. In these aforementioned primary schools, organizational creativity was tried to be defined in three dimensions (individual, administrative and social). For this aim, Organizational Creativity Inventory was used to determine the perceptions of participants in these dimensions.The research system was consisted of teachers and administrators who work at private or public primary schools in downtown Sanliurfa. The research was conducted with a sample of participants which are selected objectively. The research group was divided into two subgroups (private/public primary education) according to the type of participants? schools. Then, a survey was conducted on teachers and administrators in each subgroup in an uninformed manner.It was intended to reach all the members of private and public primary schools, as a result 40 teachers and 6 administrators (total:46) in private primary schools, and 324teachers and 28 administrators (total:352) in public primary schools (total 398 participants) were surveyed.The survey results which are taken by Organizational Creativity Inventory were evaluated using SPSS statistical software. In order to determine if the views of teachers and administrators in private or public primary schools about organizational creativity changes significantly with respect to their personal characteristics; average, standard deviation, t-test, one way Anova and Tukey HSD tests were utilized.According to the results, teachers and administrators who are working in the private primary schools have adequate level of organizational creativity perceptions in individual, administrative and social dimensions; whereas teachers and administrators who are working in the public primary schools have adequate level of organizational creativity perception in individual dimension and medium level of organizational creativity perception in administrative and social dimensions. It is also found that teachers and administrators who are working in the private primary schools have significantly more organizational creativity perceptions than teachers and administrators who are working in the public primary schools; administrators have significantly more organizational creativity perceptions than teachers; the participants who needs to do extra job have significantly more organizational creativity perceptions than the participants who does not need to do extra job; the teachers who teach to larger student size classes have significantly more organizational creativity perceptions than the teachers who does not teach to larger student size classes; teachers who are between the ages of 50-59 have significantly more organizational creativity perceptions than the teachers who are between the ages of 30-39; English teachers have significantly more organizational creativity perceptions than gymnastics teachers.
Collections