Resmi ve özel ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa merkezinde özel ve resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin; dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel boyutlardaki örgütsel adalet algılarını belirlemektir; ayrıca öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Söz konusu ilköğretimlerde örgütsel adalet üç boyutta (dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel) tanımlanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla katılımcıların, söz konusu bu boyutlara ilişkin algılarını belirlemek üzere Örgütsel Adalet Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, Şanlıurfa merkezde bulunan özel ve resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırma, yansız olarak seçilen örneklem üzerinde yapılmıştır. Evren öncelikle, okulların özel ve resmi oluşlarına göre kendi içinde benzeşik olan iki alt evrene (resmi-özel ilköğretim) ayrılmıştır. Daha sonra belirlenen alt evrenlerin (tabaka) her birinde görev yapan öğretmenlere tesadüfi yöntemle anket uygulanmıştır.Örneklem olarak seçilen ilköğretimlerdeki öğretmenlerin tümüne ulaşılması planlanmış, sonuçta özel ilköğretimde 87 öğretmen ve resmi ilköğretimlerde de 418 öğretmen olmak üzere 515 kişiye anket uygulanarak geri alınmıştır.Örgütsel Adalet Ölçeği ile toplanan verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Özel ve resmi ilköğretimde çalışan öğretmenlerin örgütsel adalete ilişkin görüşlerinin kişisel özelliklerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemede; aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve Tukey HSD testlerinden yararlanılmıştır.Sonuçlar, özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının Dağıtımsal, İşlemsel ve Etkileşimsel Boyutlarda ?yeterli düzeyde? olurken, resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının Dağıtımsal Boyutta ?yeterli düzeyde?, İşlemsel ve Etkileşimsel Boyutlarda ise ?orta düzeyde? gerçekleştiğini göstermiştir. Elde edilen veriler sonucunda demografik değişkenlerden bir kısmının Örgütsel Adalet boyutlarında farklılıklara neden olduğu tespit edilmiştir. Bulgular literatür çerçevesinde yorumlanmıştır. Elde edilen veriler ışığında öneriler geliştirilmiştir. This study aims to determine the organizational justice perceptions of teachers who work at private or public primary schools in downtown Sanliurfa in distribituve, procedural and interactional dimensions, and it also aims to determine if these perceptions differ with respect to the participants? personal characteristics. In these aforementioned primary schools, organizational justice was tried to be defined in three dimensions (distribituve, procedural and interactional). For this aim, Organizational Justice Scale was used to determine the perceptions of participants in these dimensions.The research system was consisted of teachers who work at private or public primary schools in downtown Sanliurfa. The research was conducted with a sample of participants which are selected objectively. The research group was divided into two subgroups (private/public primary education) according to the type of participants? schools. Then, a survey was conducted on teachers in each subgroup in an uninformed manner.It was intended to reach all the members of private and public primary schools, as a result 87 teachers in private primary schools and 418 teachers in public primary schools (total 515 participants) were surveyed.The survey results which are taken by Organizational Justice Scale were evaluated using SPSS statistical software. In order to determine if the views of teachers in private or public primary schools about organizational justice changes significantly with respect to their personal characteristics; average, standard deviation, t-test, one way Anova and Tukey HSD tests were utilized.According to the results, teachers who are working in the private primary schools have adequate level of organizational justice perceptions in distribituve, procedural and interactional dimensions; whereas teachers who are working in the public primary schools have adequate level of organizational justice perception in distribituve dimension and medium level of organizational justice perception in procedural and interactional dimensions. With the results of the datas have been gained, meaningful differences of some of the demographic parametres have been found out in organizational justice dimensions. The findings were analyzed within the context of literature. Some suggestions were drawn from findings.
Collections