Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Güneydoğu Anadolu Bölgesi Üniversitelerinin Eğitim Fakültelerinde okuyan öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bilgi edinme becerileri (bilgi okuryazarlık düzeyleri) arasındaki ilişkiyi belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 2011-2012 öğretim yılı bahar yarıyılında Adıyaman Üniversitesi, Dicle Üniversitesi ve Harran Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde öğrenim görmekte olan 1 182 öğretmen adayından elde edilmiştir.Araştırmanın verileri Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri ile Bilgi Edinme Becerileri Arasındaki İlişki anket formu ile toplanmış; anket dâhilinde Bireysel Yenilikçilik Ölçeği ve Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Veriler, SPSS 17.0 programıyla bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), pos-hoc Tukey testi ve Basit Korelasyondan yararlanılmıştır.Araştırma sonucu, öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bilgi edinme becerileri arasında orta derecede pozitif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bunun yanı sıra, öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ve bilgi edinme becerilerini etkileyen bazı faktörler tespit edilmiştir. Bu bağlamda, ilköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik ve bilgi okuryazarlığı bağlamında daha geri düzeyde, okul öncesi öğretmenliği ve sosyal bilgiler öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının ise bireysel yenilikçilik ve bilgi okuryazarlığı bağlamında daha ileri düzeyde oldukları bulunmuştur. Benzer bir şekilde, sınıf düzeyi arttıkça bireysel yenilikçilik düzeyi ile bilgi edinme becerilerinin artış gösterdiği ortaya çıkmıştır. Buna ek olarak, daha fazla kitap okuyan adaylar ile düzenli olarak bir dergi ya da gazeteyi takip eden adayların bireysel yenilikçilik düzeyi ve bilgi edinme becerileri açısından daha ileri düzeyde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adayların internet kullanma düzeylerinin de bireysel yenilikçilik düzeylerine ve bilgi edinme becerilerine olumlu etkide bulunduğu tespit edilmiştir. Son olarak, sosyal ilişki düzeyi daha iyi olan adayların daha yüksek bireysel yenilikçilik düzeyine sahip oldukları ve aynı şekilde bilgi okuryazarlık becerilerinde daha başarılı oldukları sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Bireysel Yenilikçilik, Bilgi Edinme Becerileri, Bilgi Okuryazarlığı, Öğretmen Adayları. This research has been conducted with the aim of identifying The Relationship Between Individual Innovativeness Levels and Information Acquisition Competencies Of Prospective Teachers who study at Faculties of Education in Southeastern Anatolia Region. It has also aimed at investigating individual innovativeness levels and information acquisition competencies of prospective teachers in terms of different variables. The research data were obtained from 1 182 prospective teachers who study at Faculties of Education at Adıyaman University, Dicle University and Harran University, at 2011-2012 academic year spring semester.The research data were gathered via The Relationship between Individual Innovativeness Levels and Information Acquisition Competencies of Prospective Teachers questionnaire form, with the inclusion of two scales as Scale for the Measurement of Innovativeness and Information Literacy Scale. The data were analyzed via SPSS 17.0 program at computer environment. In the analysis of data, frequency and percentage distribution, arithmetic mean and standard deviation, t-test, one-way variance analysis (ANOVA), pos-hoc Tukey test and Linear Correlation were utilized.As a result, a positive moderate relationship between individual innovativeness levels and information acquisition competencies of prospective teachers has been found out. Additionally, some factors affecting the individual innovativeness levels and information acquisition competencies of prospective teachers have been identified. In this respect, it has been found that prospective teachers at primary school mathematic teaching department are less competent and prospective teachers of pre-school teaching and social sciences teaching departments are more competent. Likewise, it has turned up that individual innovativeness levels and information acquisition competencies of prospective teachers increase as their grade levels increase. In addition, prospective teachers who read books regularly and follow a newspaper or magazine regularly have been discovered as more competent. Furthermore, internet usage level of prospective teachers has been found as a factor affecting the individual innovativeness and information literacy positively. Lastly, the study showed that prospective teachers who are better at social relationships have a higher level of individual innovativeness and they are more successful at information literacy.Key Words: Individual Innovativeness, Information Acquisition Competency, Information Literacy, Prospective Teachers.
Collections