Şanlıurfa`daki ilköğretim okullarının yöneticilerinin liderlik tipleri ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okul yöneticilerinin liderlik tipi ile öğretmenlerin motivasyon düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu amaçla araştırmaya Şanlıurfa ilinde faaliyet gösteren devlete bağlı ilköğretim okullarında görev alan 544 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Öğretmen Motivasyon Ölçeği ve Liderlik Tarzı Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örnekler T-Testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin cinsiyete, medeni duruma, mesleki kıdem yılı, şu anki kurumda çalışma süresine, yönetici ile çalışma süresine ve yöneticinin cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık göstermez iken çalışma şekline, mezuniyet durumuna, ileride yöneticiliğe aday olma durumuna ve mesleği isteyerek seçme durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir.Araştırma sonucunda yöneticilerin otokratik liderlik ve serbest bırakıcı liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon, içsel motivasyon ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı fakat demokratik liderlik, dönüşümcü liderlik ve etkileşimci liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon, içsel motivasyon ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönde orta derece kuvvetli anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Buna göre yöneticilerdeki demokratik liderlik, dönüşümcü liderlik ve etkileşimci liderlik davranışlarının artması öğretmenlerin motivasyon, içsel motivasyon ve dışsal motivasyon düzeyini arttıracaktır.Anahtar Kelimeler: Liderlik, Liderlik Çeşitleri, Motivasyon, Yönetici, Öğretmen. The aim of this study is to determine the relationship between the leadership type of primary school administrators and the motivation level of teachers. For this purpose, 544 teachers from the state-affiliated primary schools in the province of Şanlıurfa participated to the research. Teacher Motivation Scale and Leadership Style Behavior Scale were used to collect the data. Independent samples T-Test, ANOVA and Pearson Correlation Analysis were used to analyze the data.At the end of the research, the motivation levels of the teachers were not significantly different according to gender, marital status, year of employment, working time in the current institution, the duration of working with the manager and gender of the manager, but significant differences were determined in terms of the way of working, graduation status, the status of being a candidate for future management and.At the end of the study, there was no significant relationship between the autocratic leadership and the freelance leadership behaviors of the administrators and the motivation, intrinsic motivation and extrinsic motivation levels of the teachers, but a strong significant positive and medium level relationship between the levels of motivation, intrinsic motivation and extrinsic motivation, and teachers' motivation, democratic leadership, transformational leadership and interactional leadership behaviors were found. According to this, increasing the leadership, democratic leadership, transformational leadership and interactionist leadership behaviors will increase the motivation, intrinsic motivation and extrinsic motivation level of the teachers.Keywords: Leadership, Leadership Styles, Motivation, Director, Teacher.
Collections