Dicle Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin psikolojik şiddet ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğrencilerin psikolojik şiddet algıları ile aile, arkadaş ve özel kişilerden aldıkları sosyal destek arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemeyi amaçlamaktadır.Araştırmanın evrenini 2009-2010 Eğitim-Öğretim yılı Diyarbakır Dicle Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulunda okuyan 100 Öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenciler, davranışlarını ifade ederken psikolojik şiddete maruz kalmışlar; algılanan sosyal destek düzeyleri ile ilgili veriler, üç bölümden oluşan bir anket ile elde edilmiştir. Birinci bölüm öğrencilerin demografik bilgilerinden, ikinci bölüm Eker, Arkar ve Yaldız tarafından uyarlanan `Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği`, ve üçüncü bölüm ise Gökçe'nin geliştirmiş olduğu `İş Yerinde Duygusal Yönden İncitilme Ölçeği`den oluşmaktadır. Veriler için, SPSS 16.0 veri analiz programını, Mann Whitney U- Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) Testi uygulanmıştır. Ayrıca elde edilen toplam puanların normal dağılıp dağılmadığını belirlemek amacı ile normallik testi olan tek örneklem Kolmogorov-Smirnov (K-S) testinden yararlanılmıştır. İki değişken arasındaki ilişkiyi incelemek için ise Kendall's Tau-b Korelâsyon Katsayısı kullanılmıştır.Bulgulara göre, öğrencilerin psikolojik şiddeti algılamaları ile sosyal destek algıları arasında düşük düzeyde, negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (P<0.05). Psikolojik şiddet ve demografik değişkenler arasında hiçbir ilişki saptanmadı. Ancak, algılanan sosyal destek, evlilik durumu ve cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki vardı (P<0.05). Kadınlar, ailelerinden ve özel kişilerden daha fazla sosyal destek almaktadırlar; evli öğrenciler, bekar öğrencilere nazaran ailelerinden daha fazla destek almaktadırlar.Öğrenciler, çalışma ortamlarında psikolojik şiddet olarak, başkalarının önünde sesli olarak hakarete maruz kaldıklarını, işleri ile ilgili kararları yanlışmış gibi sorgulandıklarını, başkasının eylemlerinden dolayı sorumlu tutulduklarını, kimsenin yapmak istemediği işleri yapmaya zorlandıklarını, haklarında dedikodu yapıldığını ve nahoş şakalara maruz kaldıklarını belirtmişlerdir. This research aims to examine as whether there is a meaningful relationship between students perception in terms of mobbing and students social support which they recieve from their families, friends and individuals. Sample group for the survey was taken from 2009-2010 academic year and it was composed of 100 students studying in College of Physical Education and Sport in Dicle University in Diyarbakır. Data form for this survey consist of three parts:First part of the data form is comprised of demographic information about sample group. ` Multidimensional Scale of Percived Social Support`adapted by Eker, Arkar and Yaldız was used for the second part. The third part was composed of ` The Scale of Emotional Injury in the workplace` developed by Gökçe. SPSS 16.0 data analysis programme, Mann Whitney U-test and One-way Analysis of Variance ( Anova ) were applied for the data obtained. In addition Kolmogorov-Smirnov ( K-S ) one sample test was also applied in order to specify if the total points obtained had a normal distribution or not. Moreover, Kendall's Tau-b correlation coefficient was utilised to examine the relationship between the two variables.Findings of the research have indicated to a meaningful realationship in low level and a negative direction between the perceptions of the students in terms of mobbing and demographic variables. However, a meaningful support has been specified between connubiality and gender ( P<0.05 ). While women had more support from their families and individuals, married students had more support from their families in comparison to single students. The students also defined what kind of mobbing they were exposed to in working environments: Someone insulted them loudly in front of other people, they were questioned as if their decisions regarding the work they did were wrong, they were kept responsible for what other people did, they were compelled to do works no one wanted to carry out, people gossiped about them and people played a prank on them.
Collections