Reklâmlarda beden kullanımının cinsiyet ve kimlik üzerinden araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üretilen malın ya da hizmetin tüketiciye tanıtılmasını, üretilen mal ya da hizmetten tüketicinin yararlanmasını en üst seviyeye çekebilmek adına oluşturulan sektörlerin başında reklâm sektörü yer almaktadır. Reklâmlar; tüketiciyi bilgilendirmek, ikna etmek, desteklemek ve tüketiciye hatırlatmalarda bulunmak gibi görevleri üstlenmiştir. Bu denli yoğun fonksiyonu ve misyonu olan reklâmlarda ajanslar ve firmalar, ilgi çekiciliklerini artırabilmek adına pek çok yöntem kullanmışlardır. Özellikle görsel medyanın gelişmesiyle beraber, görseli sunabilme kalitesinin yüksek olmasından kaynaklı reklâmlarda, görsel motif kullanımlarına ağırlık verilmiştir. Geçmiş zamanlardan bu yana görsel motif denilince akla ilk gelen ?beden?dir. Zaman zaman inançlar yasaklasa da, günah saysa da hemen hemen her dönemde ?beden? resmedilmiştir. ?Beden? neredeyse bütün toplumlarda kadın ve erkek için ?cinsellik?, ?estetik?, ?pornografi? gibi algılanırken bedene toplumun değer yargılarına ve inançlarına göre özel anlamlar da yüklenmiştir: Kadın bedeni, ?anne?, ?ev hanımı? gibi kimliklerle yansıma bulurken erkek bedeni, ?iş yaşamı?, ?güç?, ?iktidar? gibi kimliklerle ifade edilmiştir. Çocuk ise reklâmlarda bir nesnenin temsili olarak yansımaktan ziyade ?ikna unsuru? olarak görülmüştür.Anahtar Sözcükler: Reklâm, Kadın, Erkek, Çocuk, Beden. Advertisement sector leads all of the sectors, which have been created in order to introduce the goods or services produced over to the consumer, to provide for the consumer to benefit from the goods or services produced at the highest level. Advertisements have the duties of informing of the consumer, persuading them, supporting them and of reminding the consumer. Agencies and companies have used various methods for advertisements, which have such functions and missions, in order to increase the interest. Use of visual motives have been concentrated for advertisements that would have quality of presentation of the visual at high level, especially with the development of the visual medium. First thing coming to mind when visual motive is mentioned is the ?body? since past times. Although it had been forbidden by the beliefs and had been deemed to be sinful from time to time, the ?body? had been portrayed during almost every era. While the ?body? is almost perceived as ?sexuality?, aesthetic?, ?pornography? in all of the societies for man and woman, special meanings have also been assigned for the body according to the standard of judgement and beliefs of the society: While the body of the woman is reflected with identities like; ?mother?, ?home?, house wife?, the body of the man has been expressed through identities like, ?business life?, ?strength?, ?competence?. Child, on the other hand, has been seen in advertisements as the ?persuasion factor? rather than the child is reflected as a representation of a object.Key Words: Advertisement, Woman, Man, Child, Body.
Collections