Metropolde ve köylerde yaşayan kadınların beden algıları ve yeme tutumları üzerinde medya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Literatürde beden algısı üzerinde medyanın etkisini inceleyen çalışmalar ince kadın ideallerine maruz kalmanın beden algısını olumsuz etkilediğini ve kadınların kendilerini olduklarından daha kilolu algılamalarına sebep olduğuna işaret etmektedir. Bu çalışmada İstanbul?un merkez ilçelerinde ve Bartın?ın köylerinde doğmuş, büyümüş ve hali hazırda bu merkezlerde yaşayan kadınların beden algılarının, görünüm hakkındaki inançlarının ve yeme tutumlarının medyada maruz kaldıkları ince kadın imajından ne kadar etkilendiğini incelemek amaçlandı. İstanbul (n=100) ve Bartın?da (n=100) yaşamakta olan 200 kadına bu çalışma için geliştirilen Medya Takibi ve Beden Algısı Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu, Görsel Kadın Bedeni Derecelendirme Ölçeği, Görünüm Hakkındaki İnançlar Ölçeği Revize Formu ile Yeme Tutumu Testi uygulanmıştır. Bulgulara göre İstanbul?daki kadınlar Bartın?dakilere nazaran ince kadın imajının idealleştirildiği yerli ve yabancı medya araçlarını daha sık takip ediyorlardı ve görünümlerine daha fazla önem veriyorlardı. Her iki ildeki kadınlar kendilerini olduklarından zayıf algıladı ve İstanbul?daki kadınlar daha zayıf olmalarına rağmen Bartın?dakilerden kilo memnuniyetsizliği ve vermek istedikleri kilo miktarı açısından farklılık göstermediler. Lineer regresyon analizleri kadınların görünüme verdikleri önemin olmak istedikleri kiloyu yordadığını, görünüme verilen önemi ise eğitim düzeyinin belirlediğini gösterdi. Yeme tutumlarında bozulmayı yabancı medya araçları ve yerli/yabancı moda-magazin takibi ve görünüme verilen önem düzeyi yordadı. Bu bulgular medyada idealleştirilen kadın imajına maruz kalma sıkılığının tek başına belirleyici olmadığını, bunun etkisinin kadınların kendini bu imajlarla ne kadar karşılaştırdığı ve bu imajları ne kadar içselleştirdiği belirlenmeden incelemenin mümkün olmadığını düşündürdü. Gelecekte yapılacak çalışmalar bu metodolojik sorunu aşarak kültürümüzde medya ve beden algısı arasındaki ilişkiye daha iyi ışık tutacaktır.Anahtar Sözcükler: Beden algısı, yeme bozuklukları, görünüm hakkındaki inançlar, medya etkisi, ince beden ideali Studies that have examined the impact of the media on body image indicate that exposure to thin women ideals affects appraisal of body image and leads women to perceive themselves heavier than they actually are. This study aims to investigate the effect of media portrayal of thin body ideals on body image, appearance schemas, and eating attitudes of women who were born, grew up and live in either central districts of İstanbul or in rural areas of Bartin. A total of 200 women living in İstanbul (n=100) and Bartın (n=100) were administered Semi-Structured Interview Form on Media Exposure and Body Image, Female Photographic Figure Rating Scale, Eating Attitudes Test and Appearance Schemas Inventory-Revised version. According to the findings women in Istanbul were more often exposed to local and foreign media that idealized thin female body image and place more importance on their appearance. Women in both study sites perceived themselves thinner than they actually were, but compared to women in Bartın women in Istanbul were thinner, more dissatisfied with their bodies and did not differ in the amount of weight they wanted to lose. Linear regression analyses showed that the level of importance women placed on their appearance predicts the difference between their actual and ideal body mass indices, while the level of education predicts the level of importance they attached to their appearance. Disordered eating attitudes were predicted by exposure to foreign media and local / foreign fashion and celebrity news. These findings suggested that media expsoure by itself is not a sufficiently strong predictor of desired body image, the former should be examined while controlling for the effects of how much women compare themselves to and internalize body image ideals portrayed in the media. Future studies should examine this issue overcoming the methodological weaknesses of this study.Keywords: Body image, eating disorders, appearance schemas, media effects, thin body ideal
Collections