Ermeni Kilisesi müziğinin Türk müziği nazari sistemine göre makamsallığı (Avak Şapat [Büyük Hafta]`nın incelemesi Pazar-Perşembe-Cuma-Cumartesi-Paskalya ayin ilahileri)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada `Ermeni Kilisesi Müziğinin Türk Müziğine göre Makamsallığı` incelenmiştir.Çalışma dört bölümden oluşmaktadır.İlk olarak Ermeni Kilise Müziği,Başlangıcından günümüze,Kilikya Dönemi Khaz sistemi,Hampartzum notası,Ermeni Kilisesi Nazariyatı ve Avak Şapat(Büyük Hafta) İlahileri başlıkları altında ele alınmıştır.Ermeni Kilise Müziği etkisi Rum ve Ermeni Kiliselerinin birbirleriyle benzerlikleri ve tarihsel süreç içinde Ermeni Kilisesini,sekizinci yüzyıl da `canon` sisteminin belirişiyle birlikte Kilise içinde `düzen`leri oluşumu ve Sünikli Istepannosun Sekiz Ses Düzenine göre Kilise Müziğini sınıflandırdığı tespit edilmiş,Rönesans ve Duraklama Döneminde ki durum ele alınmış ve incelenmiştir.Çalışmanın ikinci bölümünde Ermeni Kilise Müziğinin Ermeni Halk Müziği ile paralel doğrultuda geliştiği Aziz Sahag ve Sünikli Istepannos Orbelyan'ın Kilise Müizğine katkıları ,Ermeni Ulusal ve Dini Müzik yapısının şüphe götürmeyen bir gerçek olarak komşu halklardan da etkilendiği ve yapısının nasıl olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Ermeni, Kilise, Müzik, Makamsallık In this study worked on `Tunes of Armenian Church Music according to Turkish Music`. It consists of four unitsIn the first unit, topics are Armenian Church Music from the beginning, Kingdom of Cilicia, Khaz system, Hampartzum Notes, Theory of Armenian Church Music and the Hymns of Holy Week. It is talked on music forms before and after Christianity, effects of Jewish tradition, similarities between Armenian and Greek Churches, Canonization of Armenian Church Music during historical era, Eight-Tunes system of Stephan of Sunich, renaissance and pausing periods.In the second part, it is told Armenian National and Church music parallell development, St. Sahag and effects of Stephan Orbelian of Sunich, effect of neighbourhood in Armenian Church Music and structure of it.In the third part, effects of Nerses of Hromgla, Nerses of Lampron, Haçatur of Daron is told during Cilician Kingdom. It is told Khaz system, which is invented to prevent the loss of Church Hymns and Hampartzum Note system is explained in charts.Im the fourth part, the Holy Week is told with the importance of days and hymns in liturgical structure. On the other hand, the composers are introduced. Hymns of HolyxiiiWeek is defined according to the Tune system (Arel-Ezgi-Uzdilek) of Turkish Music.As a result, being a not repeated study before, it is proved, that Armenian Church Music is based on tunes and has got a characteristic theory that effected neighbour nations.Keywords:Armenian,Church,Music,Tunes
Collections