Ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet ile ilişkili değişkenlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyetle ile ilişkiliolduğu düşünülen sosyo-demografik değişkenler, internet kullanımı ile ilişkili değişkenler, öfke, stresve boyun eğme değişkenlerinin etkisini incelemektir. Ergenler arasında popüler olan sosyal ağlar veinternet kullanımının artması bilgi paylaşımını kolaylaştırmıştır. Ergenlerin bilgi güvenliğidavranışlarını tespit etmek, siber ortamlarda yapılan davranışlara dikkat çekmek, istenmeyen ruhsal vesağlık problemlerini engellemek için bu araştırma önemlilik arz etmektedir.Çalışma, İstanbul ili Nesrin Uçmaklıoğlu Teknik Meslek Lisesi, Atatürk Endüstri MeslekLisesi ve Güç Kardeşler Anadolu Lisesi kurumlarına devam eden 506 öğrenci üzerinde kolaydaörnekleme yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini 213 erkek (%42.1) ve 293 (%57.9) kızöğrenci oluşturmaktadır.Elde edilen bulgulara açısından cinsiyete göre siber zorbalık puanları açısından erkekler vekızlar arasında erkeklerin lehine anlamlı bir fark vardır. Cinsiyete göre boyun eğici davranış ölçeğipuanları açısından erkekler (X= 39.19) ve kızlar (X= 36.86) arasında erkeklerin lehine anlamlı bir farkvardır. Cinsiyete göre öfke kontrolü ölçeği puanları açısından erkekler (X=23.42) ve kızlar (X= 22.30)arasında erkeklerin lehine anlamlı bir fark vardır. Cinsiyete göre dış yardım arama ölçeği puanlarıaçısından kızlar (X= 30.88) ve erkekler (X= 28.76) arasında kızların lehine anlamlı bir fark vardır.Cinsiyete göre kaçma soyutlama duygusal ölçeği puanları açısından kızlar (X= 22.68) ve erkekler(X=21.39) arasında kızların lehine anlamlı bir fark vardır. Siber zorbalık ölçeği puanları açısından 11.sınıfta okuyan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır. Siber mağduriyet puanları açısından 10. sınıftaokuyan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır. Bireylerin kaçıncı sınıfta okuduklarına göre boyuneğici davranış ölçeği puanları açısından 12. sınıfta okuyan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır. 12.sınıfta okuyan bireyler ve 9. sınıfta okuyan bireyler arasında anlamlı bulunmuştur. Siber zorbalıkölçeği puanları açısından babası üniversite mezunu olan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır.Boyun eğici davranış ölçeği puanları açısından babası ilkokul mezunu olan bireylerin lehine anlamlıbir fark vardır. Siber mağduriyet puanları açısından okul başarısı düşük olan bireylerin lehine anlamlıbir fark vardır. Bireylerin bilgisayar oyunu oynayıp oynamamasına göre siber zorbalık ölçeği puanlarıaçısından oynayan bireyler (X=272.61) ve oynamayan bireyler (X= 231.98) arasında bilgisayar oyunuoynayan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır. Bireylerin bilgisayar oyunu oynayıp oynamamasınagöre boyun eğici ölçeği puanları açısından oynayan bireyler (X=39.47) ve oynamayan bireyler (X=35.89) arasında bilgisayar oyunu oynayan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır. Siber zorbalıkölçeği puanları açısından çekingen olan bireylerin lehine anlamlı bir fark vardır. Boyun eğici davranışölçeği puanları açısından saldırgan olan bireylerin lehine anlamlı bir ilişki vardır. Boyun EğiciDavranış Ölçeği Puanı ile Siber Mağduriyet Ölçeği Puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkibulunmamıştır (r=.066 p>0.05). Boyun Eğici Davranış Ölçeği Puanı ile Siber Zorbalık Ölçeği Puanıarasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır (r=.022 p>0.05)Anahtar Kelimeler: siber zorbalık, siber mağduriyet, stres, öfke, boyun eğme. It's seen that researches about anger and attachment are generally carried on a study specific age or occupational group. This study involves an analyze of relationship between attachment styles and states-trait anger expressions of people who are chosen in a normal population without discrimination of a specific age or occupational groups. This study has carried out in city Sakarya where 213 male and 294 female live and consist of total 507 people. Sampling is constituted by adults whose ages are from 18 to 65 by convenience sampling. The evaluation benefits from two scales. To determine the attachments styles `Relationships Scale Questionnaire` is used and to determine styles of expression of anger and anger, `State-Trait Anger Expression` is used. Additionaly, to reach the democgraphic information, `Demographic Information Form` is used. According to this study, there is a positive relationship among constant anger, extrinsic anger and intrinsic anger with secure, dismissing, preoccupied and fearful attcahment styles. Negative relationship has been found between secure attachment style and extraverted anger and there is a positive relationship between secure attachment and controlled anger. Moreover, attachment styles differ from marital status, the place where individual live most of the time, quality of friendship, own behaviour pattern and problem of attachment declaration manners.Key words: Adult,attachment style, anger, anger expression
Collections