Çatışma çözme eğitiminin 6.sınıf öğrencilerinin çatışma çözme becerileri ve özsaygı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, çatışma çözme eğitim programının ortaokul altıncı sınıfdüzeyindeki öğrencilerin, çatışma çözme becerilerine ve özsaygı düzeylerine etkisiincelenmiştir. Araştırma, çatışma çözme eğitim programının etkililiğini test etmekamacıyla, İstanbul ili, Avcılar ilçesi bir özel okulda okuyan, ortaokul altıncı sınıfdüzeyindeki 15'i deney, 15'i kontrol grubunda olmak üzere toplam 30 öğrenciyleyürütülmüştür. Araştırmada, öntest-sontest-izleme testi kontrol gruplu desenkullanılmıştır.2013-2014 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında, deney grubundaki 15öğrenciye Çatışma Çözme Eğitimi verilmiş, kontrol grubuna ise, herhangi biruygulama yapılmamıştır. Eğitim programı uygulanmadan önce ve sonra, deney vekontrol gruplarının çatışma çözme davranışları Çatışma Çözme DavranışınıDeğerlendirme Ölçeği (ÇÇDDÖ) ile, özsaygı düzeyleri ise Coopersmith ÖzsaygıEnvanteri (CÖE) ile değerlendirilmiştir. Deney grubuna verilen çatışma çözmeeğitimi tamamlandıktan 1 hafta sonra kontrol grubuyla birlikte her iki gruba dasontest olarak ÇÇDBÖ ve CÖE verilmiştir. Uygulanan eğitim programı sonrasındakazanılan çatışma çözme becerilerinin ve değişeceği düşünülen özsaygı düzeylerinin,kalıcı bir etkiye sahip olup olmadığını test etmek amacıyla sontestinuygulanmasından 4 hafta sonra, izleme çalışması yapmak amacıyla deney ve kontrolgruplarına tekrar ÇÇDBÖ ve CÖE uygulanmıştır.Bulgulara bakıldığında, çatışma çözme eğitim programının sonucunda, deneygrubundaki öğrencilerin, çatışma çözme becerileri ve özsaygı düzeylerinin yükseldiğigörülmüştür. Çatışma çözme eğitim programına katılmayan kontrol grubunun olumluçatışma çözme becerileri ve özsaygı düzeylerinde ise bir farklılık gözlenmemiştir.Anahtar Kelimeler: Çatışma, Çatışma Çözme, Çatışma Çözme EğitimProgramı, Saldırganlık, Problem Çözme, Özsaygı The sample, consists of total of 30 students, with 15 students in theexperimental group and 15 students in the control group. Pretest- Posttest-Observation control group design is used in this research.In the fall term of 2013-2014 academic year, 15 students in the experimentalgroup were trained with the CREP. Before and after applying the education program,Conflict Resolution Behaviours of experimental and control group are evaluatedusing the Conflict Resolution Behaviour Evaluation Scale (CRBES), also self-esteemlevels are measured with Coopersmith Self-esteem Inventory (CSEI). One week latercompleting the CREP with experimental group CRBES and CSEI are given as apost- test to both groups (experimental and control group).4 weeks after the application of the post-test, CRBES and CSEI were givento experimental group and control group in order to see the consistency of the results.As a result of the CREP, conflict resolution skills and self-esteem levels ofthe students in experimental group were increased and no change was observed in thecontrol group.Keywords: Conflict, Conflict Resolution, Conflict Resolution TrainingProgram, Aggression, Problem Solving, Self-esteem.
Collections