Üniversite öğrencilerinde siber zorbalık/mağduriyet, depresyon ve anksiyete arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencileri arasındaki siber zorbalık, sibermağduriyet, depresyon ve anksiyete arasındaki ilişkiyi bazı değişkenler açısındanincelemektir. Bu araştırmanın örneklemini, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında,İstanbul İli'nde bulunan üniversitelerde okumakta olan, 260'ı kız ve 69'u erkek olmaküzere toplam 329 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verilerinin toplanmasında SiberZorbalık Ölçeği (SZÖ), Siber Mağduriyet Ölçeği (SMÖ), Beck Depresyon Envanteri(BDE) ve Beck Anksiyete Envanteri (BAE) ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Veriler, SPSS 15.0 paket programından analiz edilmiş ve araştırma verilerininanalizinde değişkenlere bağlı olarak Kruskal Wallis testi, Regresyon, BağımsızGruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Scheffe çoklu karşılaştırma testive LSD çoklu karşılaştırma testi analizlerinden yararlanılmıştır.Bulgular, cinsiyet, yaş, okul türü, sınıf düzeyi, algılanan okul başarısı,sosyoekonomik düzey, internette kalma süreleri ve interneti kullanma amaçları ilesiber zorbalık ve siber mağduriyet puanları arasında anlamlı bir fark bulunmadığıyönündedir. Kendisini internette başkası olarak tanıtan öğrenciler, tanıtmayanlaragöre hem daha fazla siber zorbalık göstermekte hem de daha fazla siber mağdurolmaktadırlar. Siber mağduriyet düzeyi ile siber zorbalık düzeyi arasında ortadüzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Siber mağduriyet düzeyi ileanksiyete düzeyi arasında ilişki yokken, siber mağduriyet düzeyi ile depresyondüzeyi arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir.Siber zorbalık düzeyi ile anksiyete düzeyi arasında ilişki yokken, siber zorbalıkdüzeyi ile depresyon düzeyi arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğugörülmektedir.Anahtar Kelimeler: Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet, Depresyon, Anksiyete,Üniversite Öğrencileri The aim of this study is to determine the relationship between cyberbullying, cybervictimization, depression and anxiety among university students. The sample of thestudy consists of 260 girls and 69 boys, total 329 students from universities in 2013-2014 academic year in Istanbul, Turkey. To collect data Cyberbullying Scale,Cybervictimization Scale, Beck Depression Inventory and Beck Anxiety Inventorywere used. Data were analyzed with SPSS 15.0 program. To analyze the dataKruskal Wallis test, Independent Samples t-test, One-Way ANOVA, Regression test,Scheffe multiple comparison test and LSD multiple comparison test were used.The findings demonstrated that there was no relationship between gender, age,school type, grade level, academic achievement level, socioeconomic level, purposeof using internet, time spending on internet and cyberbulling/cybervictimization.There were also significant differences between cyberbullying/cybervictimizationscores in terms of introducing oneself as someone else on the internet. While therewas a significant difference between cybervictimization scores and depression, butno significant difference for anxiety. Moreover, while there was a significantdifference between cyberbullying scores and depression, but no significant differencefor anxiety.Key words: Cyber-Bullying, Cyber-Victimization, Depression, Anxiety, UniversityStudents
Collections