Sadeddin Kaynak`ın hicaz makamındaki 14 eserinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sadeddin Kaynak bestekârlar içerisinde geçmişten günümüze ve günümüzdengeleceğe köprü kurabilen en önemli bestekârlardandır. Şarkı formunda çok sayıda eserlerbestelemiştir. Her zaman apaçık ve sade bir Türkçenin savunucusu olmuştur.Aranağmelerin ve saz paylarının önemi Kaynak'ın anlayışıyla yeni bir kimlik kazanarakses unsurunun altında yok olmaktan kurtulmuş onunla eş değer bir kişilik kazanmıştır.Kaynak, herhangi bir müzik aleti icra etmemesine rağmen bestelerinin saz bölümleri sonderece parlak, orijinal giriş ve bağlantı bölümleri vardır. Bestecinin imzası o kadar nettirki daha aranağme başlar başlamaz Sadeddin Kaynak'ın bestesi olduğu anlaşılır.Eserleri; makam geçkileri, usul değişiklikleri, ritim ve tempo değişiklikleriaçısından zengin ve şaşırtıcı güzelliktedir. Kaynak'ın çok yönlü olma özelliği buradakendini belli etmektedir.Çalışmanın eksenini Sadeddin Kaynak'ın Hicaz makamında bestelediği 57 eserioluştururken örnek olarak bu eserlerden 14 tanesi belirlenmiştir. Örnek olarak belirlenen14 eserin seçiminde alan uzmanlarının görüşleri esas alınmıştır. Örnek eserlerinoluşturulmasında usul geçkileri fazla olan, makamsal değişiklikler gösteren ve popülerolan eserler kullanılmıştır. Örnek eserlerin 14 ile sınırlı tutulmasının nedeni form,makam, usul, güfte gibi birden fazla değişken açısından ayrıntılı eser incelemesiyapılmasıdır.Anahtar Kelimeler: Sadeddin Kaynak, Hicaz Makamı, Makam, Türk SanatMûsikisi. Among the other composers Sadeddin Kaynak is one of the most outstanding onewho can lay a bridge from past to present. He composed song formed works. In order tocaptivate the society, he produced his works with his innovative soul in language, formand melody. He was always a defender of a very clear and pure Turkish. With hisunderstanding the importance of instruments developed a new identity, recovered fromdisappearance due to the sound factor and gained an equal character. Although notperforming a musical instrument the instrumental parts of Kaynak's melodies are stronglyclear and they have original introduction and connection parts. The composer's signatureis so clear in the works that just by listening to the short instrumental passages betweenthe verses one can easily say that they belong to Sadeddin Kaynak.In his compositions the mode is rich with routes, tempo changes, rhythm and beatchanges and they are unbelievably beautiful. None of the composers from past to presentcould have been able to function in such wide range of areas as Kaynak did. Kaynak'ssophisticated side also manifests itself in here.In this study the total field under survey is Sadeddin Kaynak's 57 Hicaz worksand 14 of them are subjected as random samples. Field experts' opinions are grounded onin the selection of these 14 works. The random works having rich tempo routes, showingmode changes and popular ones are used during selection. The reason of limiting thestudy with 14 works is making a detailed search in terms of more than one varieties suchas mode, tempo, form and lyrics.Key Words: Sadeddin Kaynak, Hicâz, Mode, Turkish Art Music
Collections