Basın ilanlarında tasarım öğeleri ve layout`ların incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada basın ilanlarında tasarım öğeleri ve basın ilanı layoutları çok yönlü ve kapsamlı bir şekilde incelenmiştir. Basın ilanı tasarımlarında tasarım süreçlerinin irdelendiği bu araştırmada; basın ilanı tasarımlarında yer alan öğelere dikkat çekmek ve bu alanda yapılmış çalışmalar biçim ve içerik yönünden incelenerek, çözümlenmesi amaç edinilmiştir. Bu araştırma grafik tasarım eğitimi alan öğrenciler, reklam ajanslarında çalışan grafik tasarımcılar, akademisyenler ve ilgili alanda araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.Bir mal veya hizmetin ücreti ödenerek çeşitli iletişim kanallarında tanıtımı yapılması ve geniş halk kitlesine duyurulmasına reklam denir. Reklam için en yaygın kullanılan kitle iletişim araçlarından başlıcaları gazete ve dergilerdir. Basın ilanı hazırlamadan önce genel ve özel hedefler belirlenip hedef kitle seçilir. Seçilen medyada buna bağlı olarak ilanda kullanılacak öğelerin seçimi ve düzenlemesi yapılır. Basın ilanlarında yer alan öğeler, başlık, altbaşlık, ana/gövde metni, slogan ve görsel öğedir. Tüm bu öğelerin düzenlenmesi, beyaz (boş) alanların kullanımı, öğeler arası hiyerarşinin oluşturulması işinin bütününe layout (düzenleme) adı verilir. İyi bir layout'un taşıması gereken özellikler denge, vurgulama, akıcılık, oranlama, tutarlılık, birlik ve beyaz alan kullanımıdır. Farklı layout çeşitleri vardır. Bunlar, görsel pencereli layout, metin ağırlıklı layout, çerçeveli layout, silme layout, ızgaralı layout, panel layout, gömülü layout, silüet layout, açısal layout, karışık layout'tur. Basın ilanı layout'larında kullanılan görsellerin özellikleri vardır. Bunlar, görsellerin duygusal etki yaratması, görsellerin düşünsel etki yaratması, görsellerin açık, net ve kalıcı iz bırakması, görsellerin uygun fiziksel özelliklere sahip olması, görsellerin izleyicide olumlu duygular uyandırması, görsellerin marka için özgün ve tipik özelliklere sahip olması, görsellerin bir saniyeden az bir sürede algılanabilir olması, görsellerin ilanda ürünün sağlayacağı yararı öne çıkarması, görsellerin ürünün kullanım şeklini göstermesi, görsellerin ürünün özelliklerini en kısa yoldan anlatması, görsellerin ilandaki büyüklüğü, ürün görsellerinin, ilandaki büyüklüğü olarak sıralanabilinir. Bu çalışmada basın ilanları fiziksel özellikleri dışında içerik olarak da, göstergebilimsel yönden incelenmektedir. Tezin son bölümünde tanımlamaların ardından konuyla ilgili basın ilanı örnekleri, görsel ve tablolarıyla birlikte yer almaktadır.Anahtar Kelimeler: Basın Ġlanı, Layout, Tasarım Öğeleri In this study, design elements and press advertisements layouts were comprehensively and sophisticatedly researched. In this study where design processes were scrutinized in press advertisements designs; it was aimed to draw attention to the elements included in press advertisements designs and to analyze and resolve the studies conducted in this field with respect to their forms and contents. This study is considered to be guiding for students receiving graphic design education, graphic designer employed in advertisement agencies, academicians and researchers in relevant fields. Promotion of a good or service in various communication channels in return for a fee and announcement to wide masses is called advertisement. The major ones among the most commonly used mass media for advertisement are newspapers and journals. General and specific objectives are determined and the target audience is selected prior to the preparation of the press advertisements. The selection and arrangement of the elements to be used in the press advertisements are performed accordingly in the media chosen. The elements involved in press advertisements are titles, subtitles, main/body copy, slogans and visual elements. The entire work for arrangement of all these elements, use of white (blank) areas, establishment of hierarchy among elements are named as layout (arrangement). The features required for a good layout are balance, highlighting, fluency, estimation, consistency, unity and white area utilization. There are different layout varieties. These are picture window layout, copy-heavy layout, frame layout, bleed layout, grid layout, panel layout, mortise layout, silhouette layout, angular layout, jumble layout. The visuals used in press advertisements layouts have characteristics. These can be enumerated as the creation of emotional impact by visuals, the creation of intellectual effect by visuals, leaving apparent, clear and permanent marks by visuals, having proper physical properties of visuals, arousing positive feelings in the audience by visuals, having unique and typical properties for the brand of visuals, the perceptibility of visuals within a duration shorter than one second, highlighting the benefit to be provided by the product in the announcement of visuals, demonstration of the usage of the product by visuals, representation of the product's properties through the shortest way by visuals, the size of the visuals in the press advertisements, the size of product images in the press advertisements. In this study, the press announcements are also semiotically examined in respect of their contents, outside of their physical properties. The relevant press advertisements examples take part together with their visuals and tables following the definitions in the last section of the thesis.Keywords: Press Advertisements, Layout, Design Elements
Collections