Liseli ergenlerde bağlanma stilleri, kendilik algısı ve kişilerarası ilişkilerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri, kendilik algısı ve kişilerarası ilişkileri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlayan bu araştırmada; yaş, cinsiyet, ergenlerin öğrenim gördükleri okul türü, anne-baba tutumu, annenin eğitim durumu, gelir algısı, 0-3 yaş arasındaki bakıcı gibi demografik değişkenler ele alınmıştır.Uygulama, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında, İstanbul ili Şişli ilçe sınırları içerisinde bulunan Mecidiyeköy Anadolu Lisesi ile Ahi Evran Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde Milli Eğitim Bakanlığı'ndan alınan izinlerle uygulanmıştır. Araştırma 222 kız, 181 erkek toplam 403 öğrenciyle tamamlanmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Karşılaştırma Ölçeği (SKÖ), Kişilerarası Tarz Ölçeği (KTÖ) ve Ebeveyne ve Akrana Bağlanma Envanteri (EABE) uygulanmıştır. Verilerin analizinde; lise öğrencilerinin bağlanma stilleri, kendilik algısı ve kişilerarası ilişkileri puanlarının çeşitli demografik özellikler açısından farklılıklarını saptamak üzere verilerin analizinde SPSS 20.00 programında, non-parametrik testler olan Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular;• Araştırmanın ana değişkenleri olan ergenlerin bağlanma stilleri, kendilik algıları ve kişilerarası ilişki tarzları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Buna göre; • Ergenlerin bağlanma puanı ile okul türü değişkeni ile arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. • Ergenlerin kişilerarası ilişki tarzları ölçeği puanları ile cinsiyet, anne-baba tutumu, okul türü ve yaş değişkenleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. • Kendilik algısı puanı ile anne-baba tutumu ve yaş değişkenleri ile arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Ergenlik, bağlanma, kendilik algısı, kişilerarası ilişkiler In the research that aims at investigating the relationship among the attachment styles, self perception and interpersonal relations of high school adolescents, demographic variables such as age, parental attitude, schools where students are educated, mother's educational background, sense of income, who the babysitter is when the kid is 0- 3 years old have been discussed.The research has been practised in Mecidiyeköy Anatolian High School and Ahi Evran Vocational and Technical Anatolian High School which is located in Şişli in İstanbul in 2014-2015 academic year. The research has been carried out on 403 students, 222 of whom are girls and 181 of whom are boys.In the research Personal Information Form, Social Comparison Scale to determine self perception, Interpersonal Communication Style Scale to determine interpersonal relations, Parents Peer Attachment Enventory to determine attachment styles. In the analysis of the data, some tests of hypothesis have been used to determine the differences in terms of the points of various demographic features such as the attachment styles of high school students, sense of self and interpersonal communication relations. In the analysis of the data, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis tests have been used as well. The results that have been found:There are significant differences among the attachment styles of adolescents, sense of self and interpersonal communication styles, all of which are the basic variables of the research. A significant difference has been found between the point of the attachement of the adolescents and the type of school variable. There is a significant difference between the points from the interpersonal relation styles of the adolescents scale and the variables such as age, parental attitude, the type of school and gender. A significant difference has been found between the point of sense of self and the variables such as parental attitude and age.Key words: Attachment styles, self-perception, interpersonal relations, adolescent.
Collections