Türkiye`de 1950`den günümüze Türk mûsikîsi eğitiminin kurumsallaşma sürecinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Osmanlı'dan Cumhuriyet'e kadar mûsikî bilgi ve kültürünü aktarmak, mûsikîyi yaşatmak ve bu yönde araştırmalar yapmak amacıyla resmî veya gayriresmî birçok kurum teşekkül etmiş, Türk Mûsikîsi çok parlak dönemler geçirmiş ve mûsikî hazinemiz muhâfaza edilmiştir. Cumhuriyetin kurulmasının ardından devletin resmi politikası gereği Batı Müziği eğitimi veren kurumlar hızla gelişmiştir. Cumhuriyet hareketleriyle beraber Geleneksel Türk Mûsikîsi, 1950'lere gelmeden farklı bir boyut ve biçim kazanmıştır. Tüm bu kurumlar; gerekli eğitimin sağlanarak sanatsal faaliyetin en iyi düzeyde yapılması ve aktarılması gibi amaçlara hizmet edecekken, Türk Mûsikîsi için beklenilen hizmeti ve faydayı çoğu zaman sağlayamamışlardır. Bunun yanında mûsikî dernekleri ile uygun zemin elde edilerek, planlı ve sistemli eğitim sağlanmış, birçok Türk Mûsikîsi eseri kaybolmaktan kurtulmuş, icrâ ve/veya teorik incelemeler adına yapılan müzik araştırmaları için mümkün olan ortam elde edilmiş ve birçok müzik adamı yetişmiştir. Bu hususları incelemek adına hazırlanan bu çalışmanın kapsamı; 1950'li yıllardan günümüze Türk Mûsikîsi eğitiminde kurumsallaşma ve bunun günümüze yansımasını içermektedir. Çalışmada Cumhuriyet öncesi ve Cumhuriyet dönemi kurumsallaşma hareketlerine de kısaca değinilerek, konu temellendirilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma; 1950'li yıllardan günümüze Türk Mûsikîsi eğitiminin kurumsallaşma bağlamında izlediği yolu, önceki yapılanmalar temelinde ele alması ve bu sürecin günümüz mûsikîsine ve mûsikî eğitimine etkisini aydınlatması bakımından önem taşımaktadır.Anahtar Kelimeler: Müzikte Kurumsallaşma, Türk Müziği Eğitimi, Müzikte Nitelik, 1950'den Günümüze Müzik From Ottoman to Turkish Republic, transfer the traditional Turkish music's knowledge and culture, cherish the traditional Turkish music and many official or unofficial institutions were formed for the purpose of conducting research in this direction, Traditional Turkish music Türk Mûsikîsi had a very bright periodand ve our traditional Turkish music treasure has been uphold. After establish the republic educational institutions has developed rapidly Due to the state's official policy. Traditional Turkish music along with the Republican movement has gained a different size and shape before the 1950s All of these institutions; making the best level of artistic activities, such as providing the necessary training and aim to transfer immediately before opening the service, the services and benefits of Turkish music could not be expected to provide most of the time. Besides, obtained the floor with appropriate musical associations, planned and systematic training provided, many Turkish Music freed from lost work, performances and / or theoretical studies have been made on behalf achieve possible environment for music research, and many have been trained musician. Prepared on behalf of to examine these issues, the scope of this study; 1950 years since the institutionalization of education in Turkish music and includes a reflection of it today.Republican and Republican period prior to study briefly with reference to the institutionalization movement, the issue has been studied to be based.This study; 1950 from the present path of institutionalization in the context of Turkish music education, that dealt on the basis of the previous structures, and this process is important for today's lighting the impact of music and music education.Key Words: Institutionalization in Music, Turkish Music Education, Character in Music, Music From The 1950s
Collections