Bağlanma stilleri algılanan sosyal destek benlik saygısı ve kişilik özellikleri bakımından ergenlerin stresle başa çıkma tarzları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı başa çıkma stratejilerinin bağlanma tarzları, algılanan sosyal destek, benlik saygısı ve kişilik özellikleri ile arasındaki yordama ilişkisini incelemektir. Bu araştırmanın örneklemi lise öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmadaki kızların toplam sayısı 396 (%55) iken, erkeklerin toplam sayısı ise 324'tür (%45). Katılımcıların sosyodemografik özellikleri hakkında bilgi edinmek için Kişisel Bilgi Formu, benlik saygıları hakkında bilgi edinmek için Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ), stresle başa çıkma tarzları hakkında bilgi edinmek için Stresle Başa Çıkma Envanteri (SBÇE), aile ve arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek düzeyi hakkında bilgi edinmek için Aile ve Arkadaştan Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (AL-ASDÖ, AR-ASDÖ), kişilik özellikleri hakkında bilgi edinmek için Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT) ve bağlanma tarzları hakkında bilgi edinmek için İlişki Ölçekleri Anketi-Ergen Formu (İÖA-ER) katılımcılara uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla güvenli bağlanma düzeyleri, aile ve arkadaşlarına yönelik algıladıkları sosyal destek düzeyi ve dışadönüklük kişilik özelliği düzeyi daha yüksekken, erkeklerin kızlara oranla korkulu bağlanma düzeyleri daha yüksektir. Ayrıca, aileden algılanan sosyal destek düzeyinin, yumuşak başlılığın ve sorumluluk düzeyinin yüksek olması, öğrencilerin stresle etkin bir biçimde başa çıkmasına yol açmaktayken, korkulu bağlanma, ve nevrotiklik düzeyinin yüksek olması öğrencilerin stresle etkisiz bir biçimde başa çıkmasına yol açmaktadır. Son olarak, benlik saygısı düzeyi yüksek öğrencilerin stresle başa çıkarken daha başarısız oldukları gözlenmektedir. The purpose of this study is to investigate the predicted relations between attachment, perceived social support, self-esteem and personality traits with coping strategies,. The sample of this research is composed with high school students. While the total number of girls was 396 (%55), and the total number of boys was 324 (%45). Participants were given a Demographic Information Form to gather information about socio-demographic features, The Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) to collect information about their self esteem, Ways of Coping with Stress Inventory (WCSI) to collect information abaout their coping ways about stress, Perceived Social Support From Friends and Family Scale to collect information about their social support from their family and friends, Adjective Based Personality Scale (ABPT) to collect informaiton about their personality features and the Attachment Styles Scale to collect information about their attachment styles in this study. Accoring to the results, it is observed that while girls' secure attachment level, social support from family and friends and extraversion are higher than boys; boys show fearful attachment than girls. Moreover, while the higher perceived social support from family, agreeableness and conscientiousness lead students to be more effective while they are coping with stress, the higher fearful attachment and neuroticism lead student to be ineffective in coping. Also, the students who have low self-esteem are ineffective while they are coping with stress.
Collections