Bilgi ve inovasyon yönetim süreci boyutlarının inovasyon yeteneği ve yeni ürün başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde işletmeler, değişimle başa çıkabilecek, rekabet üstünlüğü elde edebilecek stratejiler geliştirebilmek için ve daha da önemlisi sürdürülebilir bir şekilde büyüyebilmek, yenilik yapabilmek için maddi sermaye yoğunluğundan ziyade bilgi yoğunluğuna odaklanmış durumdadırlar. İşletmelerin üretim tekniklerini, mal ve hizmetlerini küreselleşen dünyaya ayak uydurabilme ve müşteri beklentilerini fazlasıyla karşılayabilme amacıyla sürekli olarak yenilemeleri ve değiştirmeleri gerekmektedir. İşte işletmelere verimlilik, karlılık artışı sağlayan bu işleme inovasyonadı verilir.Bilgi yönetimi, işletmelerin mal ve hizmet geliştirme performansına katkı sağlamakla birlikte inovasyon yeteneğinin gelişmesinde ve inovasyon sürecinde aracı görevini üstlenmektedir. Şöyle ki, işletmeye fayda sağlayacak mal, hizmet ve sürecin geliştirilebilmesi için yazılı olan veya olmayan bilgiler, en ideal inovasyon fikrini bulmada ve hayata geçirmede önemli rol üstlenmektedir. İş ve pazarlama dünyası açısından önemi büyük olan bilgi ve inovasyon yönetimi, işletmelerin iş ve pazar stratejileri oluşturmalarında, finansal güç kazanmalarında, pazar payını artırmalarında daha da önemlisi sürdürülebilir bir şekilde büyüyebilmelerinde günden güne önemi artan bir etkiye sahiptir.Bu araştırmanın amacı işletme/pazarlama düzeyinde bilgi ve inovasyon yönetiminin işletmelerin inovasyon yeteneklerine ve yeni ürün başarısına etkileri olup olmadığının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye beyaz eşya sektöründekiiç pazarın büyük çoğunluğunu oluşturan 10 işletme (Vestel, BSH/Bosh Siemens, Indesit, Termikel, Candy, Franke, Kumtel, Simfer, Uğur Soğutma, Demirdöküm)araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Örnekleme yöntemi olarak da olasılığa dayalı olmayan Yargısal Örnekleme Yöntemi seçilmiş ve araştırmaya üst düzey yöneticilerin seçmiş olduğu 600 beyaz yakalı çalışan dahil edilmiştir. Veriler SPSS 22 ve AMOS 22programlarıyla analiz edilmiştir.Verilerin geçerliliklerini test etmek amacıyla Faktör Analizi yapılmıştırve analiz sonucunda yedi faktör elde edilmiştir. Araştırma değişkenlerinin güvenirlikleri (iç tutarlılıkları) Cronbach Alpha ve Bileşik Güvenirlik katsayılarına bakarak saptanmaya çalışılmıştır. Ölçeğin faktör yapılarının uygunluğu için AMOS 22 programı kullanılarak, doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. DFA'da yapısal geçerlilik analizleri uyuşum, benzeşmeve ayrışmageçerliliği olmak üzere üç düzeyde incelenmiştirve modele ait uyum indeksi değerleri incelendiğinde model ve gözlenen veriler arasında uyum olduğu ve bu çalışmaya ait değerlerin kabul edilebilir ölçüler arasında kaldığı görülmüştür.Araştırma sonucunda, inovasyon yeteneğinin yeni ürün başarısına doğrudan etkisi olduğu, yine aynı şekilde bilgi yaratmanın, süreç inovasyonunun ve yetenek inovasyonunun inovasyon yeteneğini doğrudan etkilediği ortaya çıkmıştır ancak örgüt içi bilgi paylaşımı ve uygulamanın ve yapısal inovasyonun inovasyon yeteneği üzerinde herhangi bir etkisi tespit edilmemiştir. Bilgi yaratmanın inovasyon yeteneği üzerinden, süreç inovasyonunun inovasyon yeteneği üzerinden, yetenek inovasyonunun inovasyon yeteneği üzerinden yeni ürün başarısına dolaylı etkisi olduğu ortaya çıkmış ancak; örgüt içi bilgi paylaşımı ve uygulamanın inovasyon yeteneği üzerinden, yapısal inovasyonun inovasyon yeteneği üzerinden yeni ürün başarısına dolaylı etkileri olmadığı ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Bilgi Yönetimi, Ġnovasyon Yönetimi, Ġnovasyon Yeteneği, Yeni ÜrünBaĢarısı Nowadays, enterprises have been more focused on information density rather than material capital density in order for coping with change, developing strategies that will acquire competitive edge and more importantly, growing in a sustainable manner and designing an innovation. Enterprises need to continuously renew and change themselves for the purpose of keeping up their production techniques and goods and services with globalizing world and meeting customer expectations above and beyond. That is to say, innovation refers to this process providing enterprises with efficiency and profitability rise.Information management not only contributes to goods and services development performance of enterprises and but also plays the role of tool in developing innovation capability and process. In such a way that written or non-written information for developing goods, services and processes that will provide enterprise with benefit play an influential role in finding the most ideal innovation idea and putting it into implementation. Information and innovation management with high importance in terms of business and marketing world has an increasingly prominent effect for enterprises in gaining financial power, increasing marketing shares and more importantly, growing in a more sustainable manner.Purpose of this research is to scrutinize whether or not information and innovation management in enterprise/marketing level has effects on innovation capabilities of enterprises and success of new product. To this end, 10 enterprises constituting a vast majority of domestic market in the white goods sector (Vestel, BSH/Bosh Siemens, Indesit, Termikel, Candy, Franke, Kumtel, Simfer, Uğur Soğutma, Demirdöküm) have formed the universe of the research. As sampling method, Judgement Sampling that is not based on possibility has been chosen and 600 white collars employees selected by senior management have been included to the research. Data has been analyzed with SPSS 22 and AMOS 22 programs.Factor analysis has been conducted for the purpose of testing validity of data and as a result of analysis, seven factors have been obtained. Reliabilities (internal consistencies) of research variables have been attempted to be found out by considering Cronbach Alpha and Composite Reliability coefficients. Confirmatory factor analysis has been conducted by using AMOS 22 program for compatibility of factor structures of scale. Structural validity analyses in DFA have been examined in three levels as convergence, accommodation and discrimination validity and it has been concluded that convergence exists among the model and observed data given the convergence index values pertinent to the model and the values in respect with this study range within acceptable measurements.As a result of the research, it has been revealed that innovation capability has a direct effect on success of new product and likewise, information creation, process innovation and capability innovation has directly affected innovation capability; however, inter organizational information exchange and application and structural innovation has no effect on innovation capability. It has been revealed that information creation has an indirect effect on success of new product over innovation capability, process innovation over innovation capability, capability innovation over innovation capability; however, it has been concluded that inter-organizational information exchange and application has no direct effects on success of new product over innovation capability, structural innovation over innovation capability.Key Words: Knowledge Management, Innovation Management, Innovation Ability, New Product Success
Collections