Özel lise öğrencilerinin sosyal medya tutumları ile içedönüklük-dışadönüklük kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada özel lise öğrencilerinin sosyal medya tutumları ile içedönük-dışadönükkişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Doğa Koleji'nin kampüslerinde öğrenim gören 118'ikadın, 182'si erkek 300 öğrenci katılmıştır. Bu araştırmada lise öğrencilerinin sosyalmedya tutumlarını değerlendirmek için `Sosyal Medya Tutum Ölçeği`, içedönük-dışadönük kişilik özelliklerini belirlemek için `Eysenck Kişilik Envanteri`kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin demografik özelliklerinin ve sosyal medyakullanımına ilişkin verilerin elde edilmesinde `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştırKatılımcıların demografik özelliklerine, ailelerine, sosyal medya kullanım süre vealışkanlıklarına ilişkin mevcut durumu ortaya koymak amacıyla tanımlayıcıistatistiklerden frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Veri setinin güvenilirliğinitespit edebilmek için Cronbach alfa katsayısı hesaplanmıştır. Değişkenlerin normaldağılım sınanması Kolmogorov Smirnov testi aracılığı ile yapılmış ve değişkenlerimiznormal dağılım sergilemediği için iki gurup karşılaştırmalarında Mann Whitney U testi,ikiden fazla gurup karşılaştırmalarında Kruskall Wallis H testi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgularda içedönük –dışadönük kişilik özellikleri ile öğrencilerin,paylaşım ihtiyacı tutumları ile zayıf düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespitedilmiştir. Cinsiyete göre içedönük-dışadönük kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyebakıldığında erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha dışadönük olduğu tespitedilmiştir. Cinsiyete göre sosyal yetkinlik, paylaşım ihtiyacı alt boyutunda ise anlamlıbir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Kadınların erkeklere göre paylaşım ihtiyacı altboyutunda daha yüksek düzeyde oldukları saptanmıştır. Sosyal yetkinlik tutum düzeyiyüksek olanların en fazla Whatsapp'ı, paylaşım ihtiyacı tutum düzeyi yüksek olanlarınve öğretmenlerle iletişim tutumu yüksek olanların en fazla Instagram'ı, kullandıklarıtespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre sosyal yetkinlik, paylaşımihtiyacı ve sosyal izolasyon tutumları ile sosyal medyada günlük geçirilen süre arasındaanlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda sosyal yetkinlik, paylaşımihtiyacı ve öğretmenler ile iletişim alt boyutlarında sosyal medyayı ihtiyacı olduğundabir destek aracı olarak kullananların düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Sosyal izolasyon alt boyutunda ise sosyal medyayı destek amaçlı kullanmayanlarındüzeyinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: sosyal medya, kişilik, içedönüklük, dışadönüklük, ergen The current study was aimed to investigate the relationship between social mediaattitude and introversion-extraversion personality traits in private high school students.The study was conducted on students in Doğa Colleges during 2015-2016 academicyear. Three hundred high school students (118 female, 182 male) were participated inthe study. For evaluating social media attitudes, `Sosyal Medya Tutum Ölçeği`; fordetermining personality traits, `Eysenck Personality Questionnaire (EPQ)` and forgathering information about demographic characteristics on usage and attitude of socialmedia, `Personal Information Form` were applied to participants. For revealing currentstructure of frequency and percentage of participants' demographic characteristics,family, practice and time on usage of social media, descriptive statistics were used toanalyze. Cronbach alpha coefficient was calculated to test data set's reliability andKolmogoroc Smirnov test was used to test normal distribution of variables. Because ofabsence of normal distribution, Mann Whitney U test was conducted for comparison ofdual groups and Kruskall Wallis H test was conducted for comparison of more than twogroups. According to the results, it was found that introverted-extroverted personalitytraits had positive and weak relationship with the need of sharing subdimension. It wasfound statististically significant that male students have more extraverted traits thanfemale students. Furthermore, results show that need of sharing subdimension wasfound higher in female students than male students. Additively, it was found that,students with high level of social competence attitude use Whatsapp; students with needof sharing and attitude of interaction with teachers use Instagram more. Relationshipbetween social competence, need of sharing, social isolation and daily time duration onsocial media was found statistically significant. Overall, using social media as a supportmedium in social competence, need of sharing and interaction with teacherssubdimensions was found higher; in social isolation, the level of students who use socialmedia as a support medium was found lower.Keywords: social media, personality, introversion, extraversion, adolescent
Collections