Fovizm akımı ve tekstildeki yansımaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1905 yılında sanat eleştirmeni, Louis Vauxcelles'in bir grup ressam için ilk kez `Fauve` deyiminin kullanılmaya başlanmasıyla ortaya çıkan Fovizm akımı günümüzde hayatın her alanında etkisini göstermektedir. Tekstil tasarımına etkisi 1. Dünya Savaşı ile görünür hal almış olan bir sanat akımıdır. Savaş sonrası yaşanan yoksulluk ve hammadde kıtlığı sebebiyle tasarımda önemli olan deri ve iplik gibi malzemelerin kullanımının durdurulması nedeniyle giysi hazırlamada farklı malzeme arayışına gidilmiş ve bu farklı kullanımlar Fovizm akımının beraberinde tasarım anlayışına yeni bir soluk getirmesine yol açmıştır. Bunun sonucunda tasarımcılar, renksiz, kasvetli, aşırı ciddi ve durağan giysiler yerine akımın tekstile olan etkisiyle renkli, modern, dinamik, baskı ağırlıklı ve asimetrik formları kullanmıştır.Fovizm akımının etkileri, aksesuar, kozmetik ve özellikle giysi tasarımında modanın alışılagelmişini renk skalasıyla değiştiren yeniliklerle karşımıza çıkararak modern ve detaysız kesimleri canlı renkler kullanarak ön plana çıkarmıştır.Günümüzde ise, tasarımcıların halen Fovizm sanat akımından etkilenerek ilham almaya ve etkilenmeye devam etmekte olduğunu göstermeye yönelik olarak bu çalışmada tasarımcıların çalışmalarından çeşitli örneklere yer verilmiştir.Bu araştırma, Fovizm sanat akımının, tekstil tasarımı ile sosyal, kültürel ve sanat alanlarındaki yansımalarından bahsedilerek, bu akımdan etkilenme yoluyla tekstil tasarımlarını oluşturan tasarımcıların Fovizm akımını tasarımlarında nasıl kullandıklarını göstermeye yönelik bir çalışmadır.Araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Fovizm sanat akımı öncesi Avrupa'daki sanattan ve Fovizm akımının öncü sanatçılarından bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise, Fovizm akımının tasarıma etkisine yer verilerek giysi tasarımına sağladığı katkı gösterilmeye çalışılmıştır. Son bölümde de, Fovizm akımın tekstille ilişkisine ve güncelliğini korumasına dair akımı benimsemiş tasarımcıların eserlerine etkisine yer verilmesi amaçlanmıştır. In 1905 Autumn Exhibition, the art critic Vauxcalles, who adopted the traditional concept of art, used the term `Fauve` for the first time for a group of painters. After that, Fauvism movement has started to show itself in all areas of life. The effect on the textile design had become visible with World War I. During the war the effect of Fauvism in women's clothing had become apparent. After three years of war, the poverty and scarcity caused the production of leather and silk to stop, which had an important role in daily women clothing. As leather shoes, silk dresses, left their place to clothes made with different materials. Designers with the influences of the decade, started using dynamic, colorful, and asymectic designs with different printing methods instead of static, sombre colors and serious designs.Fauvism effects accessories, cosmetics and especially in the modern fashion clothing by removing the conventional design. This is done by taking an innovational step through changing the color scheme and using no details on the highlighted segments with full of vivid colors. Designers of today, are still influenced by the designs of Fauvism art. In this work, those influences of Fauvism are shown with examples.This research of Fauvism art, is willing to demonstrate the influences in textile design together with social, cultural reflections in the field of art. The designer created textile designs, are demonstrated by how the designers are using their design.The study consists of three parts. In the first part, it has given a brief trajectory about the history behind the time that was before the Fauvism art movement. This is shown together with the leading artists of art and influences of Fauvism movements in Europe. In the second part, the effects on the design of the Fauvism movement has shown with its contributions to clothes design. In the last section, Fauvism movements relation to textile design and the effect of actual works of designers who had adopted the movement regarding to preserve the movement will be given.
Collections