Genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anıları ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anıları ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek, genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anıları ve psikolojik iyi oluş düzeylerini tespit etmek ve değişkenlerin, belirlenen sosyo-demografik özelliklere göre anlamlı fark gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evreni ve örneklemini İstanbul ili Beykoz ilçesindeki 18-25 yaşında 377 genç yetişkin birey oluşturmaktadır. Veri toplamada; bireylerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu, gelir durumu, annenin eğitim durumu, babanın eğitimi durumu, ebeveynin evlilik durumu, ebeveynin tutumu gibi değişkenlerin etkisini incelemek üzere araştırmacı tarafından hazırlanan `Sosyo-demografik Bilgi Formu`, genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anılarını belirlemek amacıyla, Akın ve ark. (2013) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılarak Türkçe' ye uyarlanan `Çocukluk Dönemi Mutluluk/ Huzur Anıları Ölçeği` ve psikolojik iyi oluş düzeylerini ölçmek amacıyla, Telef (2011) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan `Psikolojik İyi Oluş Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde, araştırmanın alt problemlerine uygun olarak, betimsel istatistiklerde; yüzde, ortalama, standart sapma değerleri kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemede; Skewness, Kurtosis değerleri, ortalama, standart sapma, histogram grafikleri, Kolmogorov-Smirnov normallik testi kullanılmıştır. Değişkenler arası anlamlı fark için; hipotez testlerinden T-Testi ve Varyans Anlizi (ANOVA); veriler parametrik teknikleri kullanmakta elverişli olmadığında testlerin non-parametrik karşılıkları Mann Whitney U- Testi ve Kruskal Wallis H- Testi; değişkenler arası ilişkinin test edilmesinde Spearman Korelasyon tekniği kullanılarak IBM SPSS Statistics 23 paket programıyla analiz edilmiştir.Çalışmada, genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anılarının, babanın eğitim düzeyine göre farklılaştığı bulunmuştur. Genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anılarının; yaş, cinsiyet, eğitim durumu, gelir durumu, annenin eğitim durumu, ebeveynin evlilik durumu, ebeveynin tutumuna göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.Genç yetişkinlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri, yaş, cinsiyet, eğitim durumu, gelir durumu, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, ebeveynin evlilik durumu, ebeveynin tutumuna göre farklılık göstermemektedir. Genç yetişkinlerin çocukluk dönemi mutluluk anıları ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. The objective of this study was to examine the association between childhood happiness memories of young adults and their psychological well-being, determine the young adult's childhood happiness memories and psychological well-being levels, and to specify if the variables indicate a significant difference according to the predetermined socio-demographic attributes.The population and the sample of this study consisted of 377 young adults residing in İstanbul/Beykoz, ranging from 18 to 25 year old ages. For data collection; `Socio-demographic Information Form` which was prepared by the researcher, was used to examine the effects of variables such as individuals' age, gender, educational background, income state, mother's educational background, father's educational background, parents' marriage status, parents' attitude. `Childhood Happiness / Peace Memories Scale`, which was adapted to Turkish including validity and credibility studies by Akın et al (2013), was used to determine the childhood happiness memories of young adults. `Psychological Well-being Scale`, of which validity and credibility studies were done by Telef (2011), was used to evaluate the psychological well-being levels.Considering the sub problems of this study, percentage, mean and standard deviation values were used in descriptive statistics for the analysis of the data acquired during the study. Skewness, Kurtosis, mean, standard deviation values, histogram graphs and Kolmogorov-Smirnov normality tests were used to determine the normal distribution of the data. T-Test, which is an hypothesis test, and Analysis of Variance (ANOVA) were used to verify the significant difference between variables. Non-parametric versions of these aforementioned tests, Mann Whitney U-Test and Kruskal Wallis H-Test were used whenever the data were not suitable for parametric methods. Spearman Correlation Technique was utilized in order to determine the correlation between variables. The analysis were conducted using IBM's SPSS Statistics 23 software.The study showed that the childhood happiness memories of young adults were differentiated according to the father's educational background. The results led to a conclusion that the childhood happiness memories of young adults were not differentiated according to age, gender, educational background, income state, mother's income state, parents' marriage status and parents' attitude.The results also concluded that the psychological well-being of young adults were not differentiated according to age, gender, educational background, income state, mother's educational background, father's educational background, parents' marriage status and parents' attitude. A meaningful relationship between childhood happiness memories of young adults and their psychological well-being was not observed.
Collections