Lise öğrencilerinde akran istismarı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Lise Öğrencilerinde Akran İstismarıBu araştırma; lise öğrencilerinin akran istismarında bulunma ve akran istismarına uğrama şekillerinin bazı değişkenlerle olan ilişkisini incelemek amacıyla tanımlayıcı ve analitik olarak gerçekleştirildi.Araştırma; İstanbul il sınırları içinde Fatih İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bir devlet okulunda okuyan 1857 öğrenciden; 1 Aralık 2008 ? 31 Ocak 2009 tarihleri arasında okulda devamsızlık yapmayan, araştırmaya katılmayı kabul eden, soruları doğru ve eksiksiz dolduran 1231 öğrenci ile gerçekleştirildi.Araştırmanın verileri literatür taranarak oluşturulan anket formu ile toplandı. Veri sonuçları bilgisayar ortamında; yüzdelik ve ki kare testleri ile analiz edildi.Akran istismarında bulunma davranışlarına bakıldığında; öğrencilerin en çok yaptığı fiziksel istismar davranışın %24,6 (n=303) ile ?itme? ve en çok yaptığı sözel istismar davranışın ise %27,2 (n=335) ile ?lakap takma? olduğu görülmektedir.Akran istismarına uğrayan öğrencilerin, akran istismarına uğrama durumlarına bakıldığında; %26,7'sinin (n=329) akranları tarafından alay edilip/lakap takılması olduğu görülmektedir.Araştırmada; akran istismarı davranışının en çok üst sınıflarda meydana geldiği görüldü. Akran istismarı kurbanları ile sınıf düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlılık bulunmadı. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla istismarda bulunduğu ve istismara uğradığı saptandı (p<0,01). Her türlü gelir durumuna sahip olan öğrencinin akranlarını istismar ettiği ve istismara uğradığı saptandı. Her türlü anne/baba eğitim seviyesine sahip öğrencilerin akranlarını istismar ettiği saptandı. İstismara uğrayanlarda ise anlamlı bir fark saptanmadı (p>0,05). Aileleri ve kardeşleri ile kavga eden öğrencilerin akran istismarında bulunduğu ve istismara uğradığı saptandı. Başarı durumunu kötü ya da orta düzeyde tanımlayan öğrencilerin ile sıklıkla ve ara sıra devamsızlık yapan öğrencilerin de akran istismarında bulunduğu ve uğradığı saptandı.Akran istismarında bulunan öğrenciler ile sınıf düzeyleri, cinsiyet, gelir durumu, ebeveyn eğitim durumu, ebeveyn/kardeş kavga etme durumu, okulda devamsızlık yapma ve tanımladığı okul başarı durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler saptandı. Akran istismarına uğrayan öğrencilerde; sınıf düzeyleri ile anne/baba eğitim durumları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görüldü.Anahtar kelimeler: Akran istismarı/zorbalığı, lise öğrencileri, sosyo-demografik özellik, aile içi şiddet, okul devamsızlık ve okul başarı Peer Abuse in High School StudentsThe study has been carried out descriptively and analytically to determine some variable relations with peer abusers and their victims.This study was based on a survey of 1231 students amongst 1857 students in a state school of Fatih Milli Eğitim Müdürlüğü in İstanbul between Dec 1st 2008 and January 31st 2009, 1231 students were chosen who had a regular attendance at school and accepted the survey, answered all the questions correctly and entirely.The data was collected by the Inquiry form which was prepared by the searching of Literature. The results were evaluated statistically by Frequency Test and Chi Square Test.It was found that pushing was the most physical abusing behaviour 24,6% (n=303) and nicknaming was the most common verbal abusing behaviour 27,2% (n=335).It was seen that 26,7% (n=329) of victims were nicknamed and teased.It was seen most common abuse behaviour happen at the level of upper classes. There wasn?t statistically significant amongst class levels of victims. It was found that boys abuse their peers and were abused by their peers more than girls do (p<0,01). It was found that students with all kinds of different socio-economic backgrounds abuse their peers and were abused by their peers. It was found that with all kinds of educational levels of parents? abuse their peers. There wasn?t statistically significant between parental education levels and peer abusement (p>0,05). It was seen that students who quarrel with parents and siblings abuse their peers and were abused by their peers. The students who defined their level of success as low or intermediate and who have frequent or some time irregular attendance at schools abuse their peers and were abused by their peers.It was found that there was a significant connection between students who abuse their peers and upper class levels, sex, social-economics background, parents? education levels, parents/siblings quarrel, definition of school success, irregular attendance at school statistically. However there?s no significant connection between students who were abused and class level, parents? education status.Key words: Peer abuse/bullying, high school students, social demographic features, domestic violence, irregular attendance school and school success
Collections