Hemşirelerin öfke ifade etme ve iletişim biçimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, hemşirelerin öfke ifade etme ve iletişim biçimlerini ve bunları etkileyen faktörleri belirlemektir.Çalışma, Acıbadem Bursa Hastanesi'nde çalışan 124 hemşire ile tanımlayıcı araştırma tipinde gerçekleştirildi. Veriler, hemşirelerin bireysel, mesleki ve iletişim özelliklerine yönelik verilerinin toplanması amacıyla `Bilgi Formu', sürekli öfke ve öfke ifade düzeylerinin belirlenmesi amacıyla `Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarz Ölçeği' ve iletişimde davranış biçimlerinin belirlenmesi amacıyla `Rathus Atılganlık Envanteri' kullanılarak toplandı.Hemşirelerin atılganlık düzeyi ortalamaları 18,52±20,75 bulundu. Çalışma alanından bazen memnun olan, iletişim biçimi olarak kendini çekingen olarak tanımlayan, hayır demekte bazen güçlük çeken, arkadaş çevresinde hayır demekte güçlük çeken hemşirelerin atılganlık puanlarının düşük olduğu; hayır demekte güçlük çekmeyen, sağlık ekibi içerisinde kendisini ifade edebilen, hastalarla iletişimde güçlük çekmeyen hemşirelerin atılganlık puanlarının yüksek olduğu bulundu.Hemşirelerin sürekli öfke puan ortalamaları 19,15±3,85, öfke-içte puan ortalamaları 14,28±3,30, öfke-dışa puan ortalamaları 12,81±2,84 ve öfke-kontrol puan ortalamaları 23,20±4,14 bulundu. İş ortamında yönetsel sorunlarla karşılaşan, sorunlarıyla aile ile paylaşarak baş eden, hayır demekte güçlük çeken hemşirelerin sürekli öfke puanlarının; iletişim biçimi olarak kendini çekingen olarak tanımlayan, sağlık ekibi içerisinde kendini ifade edemeyen, sorunlarını kendisi çözen hemşirelerin öfke-içte puanlarının; çocuğu olan, sağlık ekibi içerisinde kendisini ifade edebilen hemşirelerin öfke kontrol puanlarının yüksek olduğu ve evli hemşirelerin öfke kontrol puanlarının, hayır demekte güçlük çeken hemşirelerin öfke içte puanlarının düşük olduğu saptandı.Rathus Atılganlık Envanteri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarz Ölçeğinin karşılaştırılmasında; hemşirelerin Rathus atılganlık puanı arttıkça sürekli öfke, öfke- içte ve öfke dışa puanının düştüğü, öfke kontrol puanın ise arttığı saptandı. Hemşirelerin atılganlık düzeyi arttıkça öfke düzeylerinin azaldığı ve öfkelerini kontrol edebildikleri bulundu.Anahtar Sözcükler: hemşire, öfke, iletişim, atılganlık, öfke ifade tarzı The Anger Expression and Communication Styles of NursesThe purpose of this study is to determine the communication styles and expression of anger of nurses and the factors that affecting upon them.The study has been carried out on a descriptive research individual with the contributions of 124 nurses at Acıbadem Bursa Hospital. The data have been collected by utilizing an ?Information Form? for the purpose of data compiling in regarding to personal, professional and communicative features and, a ?State Trait Anger Scale ?, for the purpose of determining the behavioral manners and, an ?Rathus Assertiveness Inventory?, for the purpose of determining the behavioral manners in communication of nurses.The mean value of the assertiveness level of nurses has been found as 18.52±20.75. When compared to figures of Rathus Assertiveness Inventory in respect with personal, professional, communicative characteristics, it has been found that the Rathus figures for the nurses who are occasionally content with their working environment, the ones who describe themselves as diffident in communicative manners, the ones who sometimes suffer to say no, the ones who suffer to say no in their friends environment were low; and Rathus figures for the ones who do not suffer to say no, the ones who express themselves in a health care team easily, the ones who do not suffer to establish good communication with the patients were high.For the nurses it has been found that the average points of incessant anger were 19.15±3.85, the average points of anger-inside were 14.28±3.30, and the average points of anger-outside were 12.81±2.84 and average points of anger-controlled were 23.20±4.14. When the points of incessant anger and the manner of anger compared to the characteristics of personal, professional and communication of those, it has been found that for the ones who encounter with management problems in working environment, the ones who discuss their problems by sharing with their family, the ones who suffer to say no, the incessant anger points were high and; for the ones who describe themselves as diffident, the ones who cannot express themselves as persons, the ones who solve the problems by themselves, the anger-inside points were high and; for the ones who have children, the ones who express themselves in a health care team as persons, the anger-control points were high and, the ones who solve the problems by themselves, and the ones who encounter management problems in working environment, the anger-outside points were high and; the anger-control points of married nurses, for the ones who suffers to say no, the points of anger-inside were low.In comparison of Rathus Assertiveness Inventory with State Trait Anger Scale , it has been found that as long as the Rathus Assertiveness Figure of nurses increases, the incessant anger, anger-inside and anger-outside figure of them become low, besides, the anger-control point increase. It has been found that when the assertiveness level of nurses increases the anger level decreases their anger and they can control.Key Words: nurse, anger, communication, assertiveness, anger expression style?
Collections