İstanbul ilinde üç farklı statüdeki hastanede çalışan hemşirelerin kriz ile karşılaşma durumları, kriz yönetimine bakışı ve kişilik özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kriz; beklenmedik bir şekilde ortaya çıkan, karar vermek için zaman baskısının olduğu yüksek oranda stres oluşturan bir süreçtir. Kurum dışı faktörler ve kurumun kendi yapısal sorunları kriz nedenidir. Kriz yönetimi; olası kriz durumlarına karşı kriz belirtilerini algılama ve kurumun krize düşmesini engelleme; kriz ortaya çıktıktan sonra ise en az zararla atlatılmasını sağlama, yeniden yapılanma amacıyla gereken hazırlık ve faaliyetlerin uygulanması ve kontrolünü içerir. İnsanları birbirinden ayıran, onları diğerlerinden farklı kılan en önemli faktör kişiliktir. Bireyin kişilik özellikleri onun olaylara bakışını etkiler. Araştırmamız İstanbul İlinde üç farklı statüdeki hastanede çalışan hemşirelerin kriz yönetimine bakışı ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi amacıyla 2009 Haziran - 2010 Ağustos dönemleri arasında yapılmış, kesitsel tipte bir çalışmadır. Veri toplama araçları, anket formu ve kişilik özelliklerini yansıtan EPQ ölçeğidir. Verilerin değerlendirilmesinde, ki-kare test kullanılmıştır. Her üç kurumda da hemşirelerin %30-33'ü krizle karşılaşmıştır. Krizle karşılaşma durumları arasında ani yoğun yaralı hasta kabulü, hasta yakını saldırısı yüksek bulunmuştur (p<0,001). Diğer krizlerle karşılaşma durumları arasında farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Kişilik özellikleri değerlendirildiğinde; %40,78 (n=177) içedönük; %59,22 (n=257) dışadönük, %31,8 (n=138) nörotik kişilik yapısında olduğu görülmektedir. Hemşirelerin kişilik özellikleriyle kriz sonrası yeniden yapılanma için önerileri değerlendirildiğinde sakin kişilik özelliklerde aksayan yönlerin değerlendirilmesi anlamlı bulunurken (p=0,01) diğer öneriler anlamlı bulunmamıştır (p>0,05). Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda krize neden olan faktörlerin belirlenmesi, krizle başa çıkmak için gerekli politikaların geliştirilmesi ve tüm çalışanlar için hizmet içi eğitim önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Hastane, Hemşire, Kişilik Özellikleri, Kriz, Kriz Yönetimi A crisis is a process occurring unexpectedly, imposing limitations on time in making a decision and creating stress to excess. Factors arising out of the hospital and its own structural problems are the reasons for the crisis. Crisis management comprises (1) perceiving the signs of a possible crisis and preventing their hospital from falling into a crisis, (2) overcoming the crisis with the least harm after its occurrence, and (3) applying and checking the activities and preparations for restructuring. The most important factor in distinguishing a person from the other is the personality. A person?s personality traits affect his/her way of seeing the events. Our study has been carried out to find out how the nurses working in three different hospitals see crisis management and to assess the personality traits of these nurses. This is a cross-sectional study conducted between June 2009 and August 2010. Questionnaire forms and EPQ scale were used as a means of collecting data and Chi-square test was used in assessing the data. 30-33% of the nurses working in these 3 different hospitals have encountered crisis before. When faced with the crisis, the admittance of the injured patients in an emergent state and the attacks of the patients? relatives were found high. (p<0,01).There was no difference in their coping with the other kinds of crises (p>0,05). When their personality traits were evaluated, it was found: 40,78% (n=177) were introvert and 59,22% (n=257) extrovert, 31,8% (n=138) had neurotic personalities. When personality traits of the nurses and their suggestions for the restructuring were compared in the aftermath of the crisis, the suggestion as to the assessment of the problematic traits/ sides in quiet personalities was found significant (p=0,01), whereas the other suggestions were not. (p>0,05). With the help of the findings obtained from the study, it is suggested that factors causing the crisis should be identified, necessary policies to cope with the crisis be developed, and in-service training for all employees be provided.Key Words: Hospital, Nurse, Personality Traits, Crisis, Crisis Management
Collections