Hemşirelerin yöneticilere duydukları güven ve örgütsel adaletin motivasyon düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma hemşirelerin yöneticilere duydukları güven ve örgütsel adaletin motivasyon düzeylerine etkisinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini İstanbul Avrupa kıtasında bulunan değişik sağlık kurumlarında çalışan hemşirelerin tümü oluştururken, örneklemi rastgele yöntemle seçilen bir üniversite, bir devlet ve iki özel hastanede çalışan 310 hemşire oluşturdu. Araştırmanın verileri Kasım 2009 ? Mayıs 2010 tarihleri arasında yetkili kurumlardan gerekli izinler alındıktan sonra toplandı. Araştırmada veri toplama aracı olarak Tanıtıcı Bilgi Formu, Yöneticiye Duyulan Güven ve Örgütsel Adalet Algılamalarına İlişkin İfadelerin Yer Aldığı Anket ve Motivasyon Ölçeği kullanıldı. Veriler SPSS 16.0 İstatistik Programı ile analiz edildi. Verilerin analizinde yüzdelik hesaplama, aritmetik ortalama, student-t testi, Oneway Anova testi ki-kare testi, Croanbach alfa katsayısı, Pearson korelasyon testi, kullanıldı. Araştırma sonucunda; araştırmaya katılan hemşirelerin çoğunun 25-34 yaş grubunda (%58,3), lisans mezunu (%52,5 ), meslekte 1-5 yıl arası çalışmakta (% 62,2'si), çalıştığı servisten memnun olduğu (%56,4), 40 saatten fazla çalıştığı ( %56,4 ) ve vardiya (%68,3) şeklinde çalıştığı görüldü. Hemşirelerin çalışılan kurum ile güven (p<0,001), dağıtım adaleti (p<0,001), biçimsel prosedürler (p<0,001), etkileşim adaleti (p<0,001), dış benlik alt grubu (p<0,05) ve hedef içselleştirme alt grubu (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, çalışılan birim ile güven (p<0,05) ve biçimsel prosedürler (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, görev tanımları ile hedef içselleştirme alt grubu (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlendi. Medeni durum ile etkileşim adaleti (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, yaş ile güven (p<0,05), dağıtım adaleti (p<0,05) ve etkileşim adaleti (p<0,001) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, eğitim durumu ile güven (p<0,05), dağıtım adaleti (p<0,01), biçimsel prosedürler (p<0,05) ve etkileşim adaleti (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlendi. Çalışma şeklinin sorun olma durumu ile güven (p<0,001), dağıtım adaleti (p<0,001), biçimsel prosedürler (p<0,001) ve etkileşim adaleti (p<0,001) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, çalışma şekli ile güven (p<0,05), dağıtım adaleti (p<0,05) ve etkileşim adaleti (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, haftalık çalışma süresi ile etkileşim adaleti (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlendi. Çalıştığı birimden memnun olma ile güven (p<0,001), biçimsel prosedürler (p<0,01), etkileşim adaleti (p<0,001) ve içsel benlik kavramıalt grubu (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, meslekte çalışma süresi ile dağıtım adaleti (p<0,05) ve etkileşim adaleti (p<0,05) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlendi.Yöneticiye Duyulan Güven ve Örgütsel Adalet Algılamalarına İlişkin İfadelerin Yer Aldığı Anket ile Motivasyon Ölçeğinin total ve alt boyut puanları arasında korelasyon değeri saptanmamıştır (p>0.05).Anahtar kelimeler: Hemşire, Örgütsel Güven, Örgütsel Adalet, Motivasyon. This research is prepared to identify and determine the impact of nurses' trust in the managers and of organizational justice on nurses? level of motivation. The scope of the research includes all the nurses from various medical institutions located on the European side of Istanbul, a university chosen arbitrarily for the research and a total of 310 nurses employed in one state hospital and two private hospitals. The data required for this research was gathered with the legal permission of related official authorities during the time period of November 2009 and May 2010. The tools used for gathering the data for the research were Descriptive Information List, Survey for Trust in the Manager, Perception of Organizational Justice, and Scale of Motivation. The data was analyzed with SPPS 16.0 Statistical Software. For the analysis of the data, percentage evaluation, arithmetical average, student-t test, Oneway Anova test, chi-square test, Croanbach alfa coefficient, Pearson Correlation test were used. The outcome of the research shows that most of the nurses who volunteered for the research are between 25 and 34 years old (%58,3), hold a BA (%52,5), have an experience of between 1 and 5 years in their field (% 62,2), are satisfied with the service they are employed in (%56,4), work more than 40 hours ( %56,4 ) and work in shifts (%68,3). It was determined that there was a reasonable statistical difference between the nurses and the medical institutions in terms of trust (p<0,001), fair distribution (p<0,001), formal procedures (p<0,001), fair interaction (p<0,001), sub-category of external ego (p<0,05) and sub-category of internalization of objectives (p<0,05). Furthermore, it was determined that there was a reasonable statistical difference between the nurses and the unit they perform in, in terms of trust (p<0,05), formal procedures (p<0,05), task definitions and internalization of objectives (p<0,05). It was also observed that there was a reasonable statistical difference between marriage status and fair interaction (p<0,05), between age and trust, and fair distribution (p<0,05) and fair interaction (p<0,001), between educational status and trust (p<0,05), fair distribution (p<0,01), formal procedures (p<0,05) and fair interaction (p<0,05) a reasonable statistical difference was observed. Between the perception of the method of working as a problem and trust (p<0,001), between fair distribution (p<0,01) formal procedures (p<0,01) and fair interaction (p<0,001). a reasonable statistical difference was detected. Between method of working and trust(p<0,05), between fair distribution (p<0,05) and fair interaction(p<0,05), between weekly working hours and fair interaction (p<0,05), between satisfaction with the unit of service and trust (p<0,001), between formal procedures (p<0,01), fair interaction (p<0,001). and the sub-category of internal ego concept (p<0,05), a statistical reasonable difference was detected. Moreover, between the experience in the field and fair distribution (p<0,05) and fair interaction (p<0,05) a reasonable statistical difference was observed. No correlation was detected between the Survey for the Perception of Trust in the Manager and Organizational Justice and total and sub dimensional points of Motivation Scale (p>0.05).Keywords: Nurse Organizational Trust, Organization Justice, Motivation
Collections