Böbrek nakli hastalarında viral infeksiyon yayğınlığı; eğitimin etkinliğinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma böbrek nakli olan hastalarda viral infeksiyonlar hakkında bilgi düzeyini, bu konuda verilen eğitimin bilgi düzeyi üzerindeki etkinliğini ve eğitimi etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla ön test-son test kontrol gruplu düzende yarı deneysel olarak yapıldı. Örneklemi özel bir hastanenin böbrek nakli ünitesinde Şubat - Temmuz 2011 tarihleri arasında nakil olan, araştırma kriterlerine uygun 60 hasta oluşturdu. Verilerin toplanmasında iki bölümden oluşan soru formu ve eğitim broşürü kullanıldı. Etik kuruldan ve kurumdan izin alındıktan sonra hastalara ameliyat öncesi anket formunun her iki kısmı uygulandı. Hastalara ameliyat sonrası dördüncü günde araştırmacı tarafından broşürle birlikte eğitim verildi ve anket formunun ikinci kısmı tekrar tekrar uygulandı. Verilerin değerlendirmesinde tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, ortalama, yüzde, standart sapma), t testi, Anova testi, Kruskal Wallis H testi, Mann Whitney U testi, Pearson korelasyon analizi ve post-hoc Tukey analizinden yararlanıldı. Hastaların %36.7'si 31-40 yaş grubunda, %61.7'si erkekti. Eğitim öncesi puan ortalamaları 10.85±3.29; eğitim sonrası puan ortalamaları 20.10±3.55 bulundu. Eğitim öncesi ve sonrası puan ortalamaları aralarındaki fark (t=-17,97; p=0,000) istatistiksel olarak anlamlıydı. Hastaların eğitim sonrası puan ortalamaları ile yaş grupları arasındaki farkın anlamlı olduğu (p=0.047), 31-40 yaş arası hastaların eğitim sonrası puan ortalamalarının 51 yaş ve üstü hastaların eğitim sonrası puan ortalamalarından anlamlı derecede yüksek olduğu belirlendi. Kadın hastaların bilgi puan ortalamalarının erkeklere göre istatistiksel açıdan anlamlı derecede yüksek olduğu görüldü (p<0.05).Böbrek nakli olan hastalara viral infeksiyonlarla ilgili verilen eğitim bilgi düzeyini arttırmaktadır. Bu nedenle hastaların eğitim öncesi bilgi düzeylerinin değerlendirilerek eğitim yapılması ve eğitim programlarının eksiklikler doğrultusunda düzenlenmesi yararlı olacaktır.Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, böbrek nakli, viral infeksiyonlar, hasta eğitimi The study was quasi semi experimentally carried out in pretest-posttest-control group design to determine knowledge level of patients with renal transplant about viral infections, the efficacy of the training about this subject on knowledge level and the factors affecting training. The study sample consisted of 60 patients receiving transplant in kidney transplant unit of a private hospital between February ? July 2011 and consistent with the study criteria. In data collection, a questionnaire form consisting of two parts and training booklet were used. After obtaining permission of ethical committee and institution, both parts of questionnaire were applied to patients prior to surgical operation. Training was given to patients on the 4th postoperative day by the researcher with booklets and the second part of the questionnaire form was re-applied. In the evaluation of the data, descriptive statistic methods (number, mean, percentage, and standard deviation), t-test, Anova test, Kruskal Wallis H test, Mann Whitney U test, Pearson correlation analysis and post-hoc Tukey analysis were used. Of the patients, 36.7% were included in 31-40 years of age group, and 61.7% were male. Their mean score was 10.85±3.29 prior to training, while it was 20.10±3.55 after the training. The difference between the mean scores before and after the training (t=-17.97; p=0.000) was statistically significant. The difference between patients? mean scores after training and their age group was significant (p=0.047), the post-training mean scores of patients in 31-40 age group was significantly higher than those of patients in 51 years and older age group. The mean knowledge scores of females were statistically higher than those of male patients (p<0.05).The training of patients with kidney transplant about viral infection increases the knowledge level. Therefore, it would be helpful to implement training programs by assessing the pre-training knowledge level of patients and organize training programs to satisfy the deficiencies.Keywords: Nursing, kidney transplant, viral infections, patient training
Collections