Zihinsel engeli olan ve olmayan çocukların el becerilerinin günlük yaşam aktivitelerine etkisinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Canpolat M. ``Zihinsel Engeli Olan Ve Olmayan Çocukların El Becerilerinin Günlük Yaşam Aktivitelerine Etkisinin Karşılaştırılması??, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2012.Bu çalışma; zihinsel engeli olan çocukların; ince el becerilerini, kavrama kuvvetlerini değerlendirmek ve sonuçlarının günlük yaşam aktivitelerine olan etkisinin, zihinsel engeli olmayan çocuklara göre farklılığını tespit etmek ve var olabilecek geriliğe uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarının uygulanmasını sağlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 28 (zihinsel engelli) ZE, (yaş ortalaması 11.64±1.90 yıl) ve 30 sağlıklı çocuk (yaş ortalaması 11.30±2.07 yıl) dahil edilmiştir. Çalışmaya katılan çocukların, ince el becerileri Modifiye Dokuz Delikli Peg Testi (MDDPT) ve Modifiye Jebsen El Fonksiyon Testi (MJEFT) ile; kavrama kuvvetleri pinçmetre ile; GYA ise WeeFIM- Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçütü ile değerlendirilmiş ve sonuçlar her iki grupta karşılaştırılmıştır. Bulgular SPSS 13 programında değerlendirilip, anlamlılık değeri p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Çalışma sonunda iki grup arasındaki parmak kavrama kuvvetleri açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak el becerileri açısından ZE grubun sağlıklı gruba nazaran daha uzun süreye ihtiyaç duyduğu saptanmıştır. GYA açısından ise gruplar arasındaki karşılaştırmada istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0.05). Grup içi değerlendirme sonuçlarında her ikigrupta el becerileri ve parmak kavrama kuvvetleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklar saptanmıştır. Kavrama kuvveti iyi olan çocukların GYA?nın özellikle motor alanda daha bağımsız olduğu, el becerileri iyi olan çocukların ise hem motor alanda hem de kognitif alanda daha bağımsız olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, ZE çocukların GYA açısından daha bağımsız olmaları veya tamamen bağımsız olmaları için uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarına dahil edilmeleri sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Zihinsel Engel, El Becerisi, Günlük Yaşam Aktiviteleri Canpolat M., ``Compare of the children?s fine handcraft abilities effects on daily life activities those have mental disorder and those who have not any mental disorder??. Haliç University, Institute of Health Science, Physiotherapy and Rehabilitation Program, Master of Science Thesis, İstanbul, 2012.This study is to evaluate and show differences of possible effects on daily life activities of mental disorder children?s fine handcraft abilities and engaging power to those who are ordinary children and exercise possible deficiency with suitable physiotherapy and rehabilitation programs. 28 mental disorder (MD) (average age 11.64±1.90 years) and 30 healthy children added to the study. Children those included into the study evaluated by Modified Nine Hole Peg Test (MNHPT) and Modified Jebsen Hand Function Test (MJHFT) for fine handcraft, pinchmeter for engaging power, and WeeFIM for daily life activities, and the results are compared for two different groups. Findings are evaluates with SPSS 13 program and significance value accepted as p<0.05. There is no meaningful finding for two different groups after the study for evaluating finger engaging power. However for fine handcraft, mental disorder children group need more time compare to healthy children group. There is recorded a significant difference (p<0.05) between the groups for daily life activities. After the in group studies significant differences are spotted in mental disorder group and in healthy children group for evaluating fine handcraft abilities and finger engaging power. Children?s who have good engaging power are more independent in motor area, and children who have good fine handcraft abilities are more independent in both motor area and cognitive area. After the study findings show that rehabilitation programs should be applied to children those have mental disorder for more or completely independency.Key words: Mental disorder, fine handcraft, daily life activities.
Collections