Erken erişkin bireylerde sosyal anksiyete düzeyleri, algılanan ebeveyn tutumu ve sıkıntıya katlanma becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, erken erişkin bireylerde sosyal anksiyete düzeyleri, algılanan anne-baba tutumları ve sıkıntıya katlanma becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İstanbul'da yaşayan ve seçkisiz örneklem yoluyla seçilmiş olan ve araştırmaya katılmayı onaylayan 18-30 yaş arasındaki 257 kişiyle yürütülmüştür, katılımcılarla anket çalışması yürütülmüştür. Anket çalışması için Demografik Bilgi Formu, Liebowitz Sosyal Fobi Belirtileri Ölçeği, Anne-Baba Tutum Envanteri ve Sıkıntıya Dayanma Ölçeği kullanılmıştır. Katılımcıların sağlamış olduğu verilerin istatistiksel analizi yapılarak, elde edilen sonuçların literatürle karşılaştırılması yapılmıştır. İstatistiksel analiz yöntemleri olarak dağılım normal olması dikkate alınarak, Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Korelasyonu uygulanmıştır. Ayrıca, değişkenlerin açıklayıcılığını incelemek amacıyla Doğrusal Çoklu Regresyon Analizi uygulanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, cinsiyet, ebeveyn eğitim düzeyi ve öğrencilerin kimlerle yaşadığı değişkenlerine göre algılanan ebeveyn tutumlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır. Ayrıca, alkol kullanımı, ebeveyn eğitim düzeyi, gelir düzeyi ve öğrencilerin kimlerle yaşadığı değişkenlerine göre sıkıntıya katlanma güçlüğü, sosyal anksiyete kaygı ve kaçınma alt boyut puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin sosyal anksiyete, algılanan ebeveyn tutumları ve sıkıntıya katlanma güçlüğü puanları arasındaki ilişki incelendiğinde, algılanan ebeveyn tutumları, sıkıntıya katlanma güçlüğü ve sosyal anksiyete puanları arasında anlamlı korelasyon saptanmıştır. Araştırma değişkenlerinin yordayıcı ilişkisi incelendiğinde, sıkıntıya katlanma güçlükleri, öğrencilerin yaş ve sosyal anksiyete kaçınma alt boyut puanları tarafından anlamlı düzeyde yordanmaktadır. Sonuçlar, yaş azaldıkça ve sosyal anksiyete kaçınma puanları arttıkça, öğrencilerin sıkıntıya dayanma güçlüğü puanları anlamlı düzeyde artmaktadır. Çalışmada elde edilen bulguların algılanan ebeveyn tutumu ve ilgili psikolojik faktörlerin değerlendirilmesi ile hem ileri çalışmalara hem de uygulayıcılara katkı sağlayabileceği öngörülmektedir. The aim of this study was to investigate the relationship between social anxiety levels, perceived parental attitudes, and endurance skills in early adult individuals. The study was conducted with 257 people between the ages of 18-30 who were selected by random sampling and approved to participate in the study. Demographic Information Form, Liebowitz Social Phobia Scale, Parent Attitude Inventory and Resistance to Distress Scale were used for the survey. Statistical analysis of the data provided by the participants was made and the results obtained were compared with the literature. Independent sampling t test, One Way Analysis of Variance and Pearson Correlation were applied by considering the normal distribution as the statistical analysis methods. In addition, Linear Multiple Regression Analysis was applied to examine the explanatory value of the variables. According to the findings of the study, it was found that perceived parental attitudes differed significantly according to the variables of gender, parental education level and who lived with the students. In addition, according to the variables of alcohol use, parental education level, income level and students with whom they live, difficulty in enduring difficulty, social anxiety anxiety and avoidance subscale scores were significantly different. When the relationship between social anxiety, perceived parental attitudes and difficulty in enduring difficulties was examined, a significant correlation was found between perceived parental attitudes, difficulty in enduring difficulties and social anxiety scores. When the predictive relationship of the study variables was examined, the difficulties of enduring the distress were significantly predicted by the age and social anxiety avoidance subscale scores. As the results, age decreased and social anxiety avoidance scores increased, students' difficulty in resisting difficulty increased significantly. It is predicted that the findings obtained in this study may contribute to both further studies and practitioners by evaluating perceived parental attitude and related psychological factors.
Collections