Yazılı ve görsel basında yer alan sağlıklı beslenme ile ilgili gıda reklamlarının ve yayınlarının kadınların beslenme alışkanlıkları ve besin seçimi üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma İstanbul ili, Bağcılar semtindeki Özel Yeni İklim Hastanesi Beslenme ve Diyet Polikliniğine Kasım 2012- Şubat 2013 tarihleri arasında başvuran ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 18 yaş ve üstü kadınlarla yürütülmüştür. Günümüzde beslenmeyi önemli düzeyde etkileyen yazılı ve görsel basında yer alan sağlıklı beslenme ile ilgili gıda reklamları ve yayınlarının, kadınların beslenme alışkanlıkları ve besin seçimi üzerine etkileri araştırılmıştır. Çalışmada yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak anket uygulanmıştır. Rastgele seçilen;30 çalışan ve 30 çalışmayan kadından oluşan toplam 60 kişiye kitle iletişim araçlarındaki sağlıklı beslenmeyle ilgili çıkan yayınların etkisiyle beslenme alışkanlıklarının ya da besin seçimlerinin değişip değişmediği hakkında sorular sorulmuştur. Tüm veriler SPSS istatistik programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Anket sonuçlarından çıkan istatiksel verilere göre kadınların çalışma-çalışmama durumları gruplandırılıp, gruplar arasında kıyaslamalar yapılmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan kadınlıların%70?inin sağlıklı beslenmeye çok önem verdikleri, %63,3?ünün yazılı ve görsel basındaki reklamlardan etkilenmedikleri,%11,7?sinin de çikolata ve şekerleme reklamlarından etkilendikleri bulunmuştur. Kitle iletişim araçlarını takip eden kadınlar sağlıklı beslenme ile ilgili yayınlardaki bilgiler ışığında sağlıklarını mümkün olduğunca korumaya çalışmakta olduklarını (%31,7), ancak ticari amaçlı reklamların kendilerini doğru olarak bilgilendirmediklerini belirtmişlerdir. Ticari reklamların sağlık açısından güvenilir olmadığı (%78,3) ve kadınları sağlıksız beslenmeye yönlendirerek kilo artışına neden olduğu (%48,3) ortaya çıkmıştır. Bunun engellenmesi için bireyler sağlıklı beslenmeye daha çok özendirilmeli ve bilinçli tüketici olma konusunda teşvik edilmelidir.Anahtar kelimeler: Basın, Reklam, Besin Seçimi This study was planned to be carried out among voluntary patients consulted between November 2012-February 2013 who are 18 years old and above to Ozel Yeni Iklim Hospital nutrition and diet policlinic in Bağcılar district, Istanbul. The main purpose of this research is to identify the effects of the advertisements and programs about healthy nutrition broadcasted in mass media to women?s nutrition habits and food selection.Study is executed by using face to face survey method. Randomly selected 30 employed and 30 unemployed, total 60 women was asked questions about the effects of programs about healthy nutrition on mess media to their nutrition habits and food selection. All data was evaluated using SPSS 20.0 statistics software. Statistical data of survey results was categorized by employment criteria and categories was compared. As a result, a healthy diet is very important given that %70 of the women surveyed, %63,3, and visual media advertisements ününyazılı not affected, %11,7were also influenced by advertising, chocolate and sugar confectionery. The women who followed the mass media publications, information on healthy eating as much as possible to protect the health of the light that they work (%31,7), but the ads themselves accurately inform their stated business purpose. Commercial advertising is not reliable in terms of health care (%78,3) women and weight gain is caused by an unhealthy diet directing (%48,3) have occurred. To prevent this, a lot of individuals, a healthy diet should be encouraged and should be encouraged to be conscious consumer.
Collections