Büyükkarıştıran köprüsü restorasyon önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Milattan önce 1000 – 800 yıllarına tarihlenen Trak kolonileri ile bölgede başlayan yerleşim farklı uygarlıklara ev sahipliği yapmıştır. Milattan sonra 1. – 6. yüzyıla kadar bölgede egemenlik süren Roma İmparatorluğu imar faaliyetleri gerçekleştirerek kalıcı eserler bırakmışlardır. Bunlardan en önemlisi eski başkent Roma ile yeni başkent Konstantinopolis'i birleştiren Via Militaris yoludur. Yaklaşık 2000 yıl aktif olarak kullanılan bu güzergâh, halefi olan Osmanlı İmparatorluğu tarafından farklı zamanlarda onarılmış ve Balkan akınlarında kullanılmıştır. 13. ve 14. yüzyıllarda yazılan seyahatnamelerde bu yolun kullanıldığı ve üzerinde birçok bakımlı köprüler bulunduğu ve çeşitli zamanlarda mevcut köprülerin onarımının yapıldığı aktarılmaktadır. Söz konusu yolun gerek Roma İmparatorluğu, gerekse Osmanlı İmparatorluğu için stratejik bir önem taşıdığı göz önüne alındığında, Ergene Havzasında çokça bulunan akarsuların üzerine erken tarihlerde köprüler yapılması muhtemeldir. Büyükkarıştıran Köprüsü'nün mimari karakteri, 16. yüzyıl klasik dönem Osmanlı mimarisi özelliklerini taşımaktadır. Ayrıca anıt envanteri fişi ve yapılan çeşitli akademik çalışmalarda Mimar Sinan'a atfedilmektedir. Ancak köprüyü salt mimari karakterine göre değil, bulunduğu konum itibariyle birlikte değerlendirilerek köprünün Sinan öncesi döneme tarihlenmesi muhtemeldir. Mimari karakteri sebebiyle ancak 16. yüzyılda kapsamlı onarım görmüş olduğu düşünülmektedir. Çalışma kapsamında Büyükkarıştıran Köprüsü'nün rölöve çalışması yapılmış, hasarları tespit edilmiş, restitüsyona esas tarihçesi hazırlanmış ve restorasyon projesi çizilmiştir. The settlement that started with the Trak colonies dating from 1000-800 B.C and became home for different civilizations. Due to 600 A.D , Roman Empire ruled the Thracian Region, left several permanent artifacts by constructive activities. The most important of these Via Militaris , which connects the old Capital Rome with the new capital Constantinople via Belgrade (Singidunum).This route , which was used actively about 2.000 years , was repaired at different times by Ottoman Empire , the successor , and used in Balkan campaigns.Traveler journeys which was written in the 13th and 14th centuries indicates that Via Militaris road was used and well-maintained bridges were built , existing road (Via Militaris) and bridges were repaired in various times. Considering that the Roman Empire as well as Ottoman Empire had given a strategic importance to Thracian Region , it is possible to built bridges at early dates on rivers which are mostly found in Ergene Basin.The architectural character of Büyükkarıştıran Bridge has 16th century , classical Ottoman architectural features. In addition , attributed to Mimar Sinan by monument inventory and various academical studies. However , it is probable that the bridge will be dated back top pre- Sinan period by evaluating the bridge in terms of importance of the region not to its architectural character. Due to architectural character , thought that the bridge had extensive repairs in 16th century.Within the scope of the study , the survey works of Büyükkarıştıran Bridge was made , the damage and alterations was determined and the main history of bridge which is base of the reconstitution was prepared and the restoration and conservation Project was drawn.
Collections