Türk halk müziği ritmik yapılarının bendir ile icrasında dizüstü çalım tekniği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Türk Halk Müziği Ritmik Yapılarının Bendir ile İcrasında Dizüstü Çalım Tekniği` adlı yüksek lisans tezinde, Türk Halk Müziği (THM) ritimlerinin bendir ile icrası ve eğitimi konusundaki eksiklikler ve yanlışlıkların olduğu, yöresel usul özelliklerinin yeterli olarak öğretilmediği ve buna bağlı olarak unutulmaya ve kaybolmaya başladığı saptanmıştır. Bu yöresel usul özelliklerinin ve ritim kalıplarının yaşatılması ve sonraki kuşaklara aktarılması gerekmektedir. Bu çalışmada, Türk Halk Müziği ritimlerinin notaya alınması ve eğitimde kullanılabilir bir kaynak haline getirilmesi amaçlanmaktadır.Birinci bölümde, çalışmanın yapılış nedenleri ve amacı açıklanmaktadır. THM ritmik yapılarındaki yöresel özellik ve farklılıkların önemine değinilmiştir. Konu ile ilgili yapılan alan araştırmalarında ve icracılar ile yapılan görüşmelerde, gelenekte icra edilen ritim kalıpları verilerinin, hangi yöntem ve teknikler ile toplandığı anlatılmıştır. İkinci bölümde, ritim konusu ile ilgili tanım ve terimlere yer verilmiştir. Bendir çalgısının nota yazımında kullanılacak olan, vurmalı çalgılarda kullanılan terim ve işaretler, örnek şekiller verilerek anlatılmıştır.Üçüncü bölümde, Türk Halk Müziği ' inde kullanılan vurmalı çalgılar tanıtılmıştır. Bu çalışmanın konusu olan, THM vurmalı çalgılarından bendir çalgısının yapısal özellikleri, çalgıyı oluşturan parçalar ve çalgının yapımı ile ilgili detaylı bilgiler verilmiştir.Dördüncü bölümde, çalgının tutuş ve vuruş biçimleri, bendir çalgısı için kullanılan usul notası yazılışı, örneklerle detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Çalgı üzerindeki kontrolü ve hakimiyeti arttırmak için gerekli olan, teknik alıştırmalar verilmiştir.Beşinci bölümde, iki zamanlı ana usulden, otuzlu karma usule kadar THM ritmik yapıları anlatılmıştır. Bu ritmik kalıplardaki yöresel farklılık ve özellikler, türkü örnekleri ve ritim notaları verilerek gösterilmiştir.Anahtar Kelimeler: Türk Halk Müziği, Ritim, Bendir, Teknik In this Master's Thesis named `Lapstyle Playing Technique in the Performance of Rhythmic Structures of Turkish Folk Music with Bendir`, it was determined that there is deficiencies and mistakes in performance and education of Turkish Folk Music rhythms on frame drum, regional rhythm features cannot be taught sufficiently and it is started to be lost. These local rhythms and rhythmic patterns should be kept alive and transferred to the future. In this study, it is aimed to compile the Turkish Folk Music rhythms and make them a usable method in education.In the first chapter, the reasons and purpose of the study are explained. The importance of local features and differences in the Turkish Folk Music methods was mentioned. In the field studies and interviews conducted with the performers, it was explained the which methods and techniques were used to gather the data of the rhythm patterns performed in the tradition.In the second chapter, definitions related to the rhythm are given in order to explain the frame drum method study. The international terms and signs used in note writing of frame drum are discussed with illustrations.In the third chapter, percussion instruments used in Turkish Folk Music were introduced. Information of the structural features of frame drum, one of percussion instruments of Turkish Folk Music, the songs that forms the instrument and the construction of instrument are given in detail.In the forth chapter, the types of grip and strokes of the instrument, the writing of the notes used for the frame drum are explainedin detail with example Technical exercises are required to increase control and dominance on the instrument.In the fifth chapter, Turkish Folk Music rhythms from two-time main procedure to thirty rhythm procedures are described. The regional differences and features in these rhythms are shown by giving examples of folk songs and rhythm notes. Keywords: Turkish Folk Music, Rhythm, Frame Drum, Bendir, Technique
Collections