İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin kişilerarası ilişki boyutları ile fen ders başarıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okul ve okuldan sonraki hayatlarında önemli bir yeri olan kişilerarası ilişki boyutlarının bazı sosyo-demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve kişilerarası ilişki boyutlarıyla fen ders başarıları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada betimsel tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturmak için, 2011-2012 eğitim öğretim yılında Ordu ve Giresun il ve ilçe merkezleri ile köylerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarından tabakalı örnekleme ile her iki ili temsil edecek 8'er ilköğretim okulu belirlenmiş ve bu belirlenen okullardan 1'er tane 8. sınıf seçilmiştir. Böylece araştırmaya 439 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmada hedeflenen verileri elde etmek için araştırmacı tarafından hazırlanan ?Öğrenci Bilgi Formu?, İmamoğlu (2009) tarafından geliştirilen ?Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği (KİBÖ)? ile Fen ve Teknoloji Dersi dönem sonu not ortalamaları kullanılmıştır. Verilerin analizinde Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, t-Testi, Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way Anova), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi gibi yöntem ve teknikler kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin kişilerarası ilişki alt boyutları olan onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve duygu farkındalığı puan ortalamalarının cinsiyet, çalışma odasının varlığı, yaşadığı yer, sosyo-ekonomik düzey, anne ve babanın eğitim durumu özelliklerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Öğrencilerin kişilerarası ilişki alt boyutları olan onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve duygu farkındalığı boyutlarıyla ile fen ders başarıları arasında anlamlı fakat düşük düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Burada onay bağımlılık alt boyutuyla fen ders başarısı arasındaki ilişki düşük düzeyde, negatif, anlamlı; empati, başkalarına güven ve duygu farkındalığı alt boyutlarıyla fen ders başarısı arasındaki ilişki ise düşük düzeyde, pozitif, anlamlı olarak saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Kişilerarası İlişki Boyutları, Fen Ders Başarısı, İlköğretim 8. Sınıf Öğrencileri.*Bu tez Giresun Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje kodu: EĞT-BAP-140411-02 The aim of this study is to investigate both the dimensions of eighth-grade elementary school students? interpersonal relationship, which occupies a place of great importance in their in-and-out-of school lives, some socio-demographic characteristics and especially the relationship between their achievements in science-courses. In the study was used `the descriptive survey method?. For the sample of the study to be created, as representatives of both cities, eight primary schools run by the Ministry of Education in the provincial and/or district centers and villages of Ordu and Giresun, were selected through stratified sampling in the Academic Year of 2011-2012. Only one eighth-grade class was selected to represent each of the schools selected. Thus, 439 students were involved in the study. In order for the data targeted to be obtained, such tools as ?Student Information Form? prepared by the researcher, ?Dimensions of Interpersonal Relationship Scale? developed by Imamoğlu in (2009) and final grade averages of Science and Technology Course were used. Such methods and techniques as Arithmetic Mean, Standard Deviation, t-Test, One factor Variance Analysis (One-Way Anova) and Pearson Correlation Analysis were used for the data obtained from the study to be analyzed. The results obtained from the study showed that students? grade-averages out of such sub-dimensions of their interpersonal relationship as dependency of confirmation, empathy, trust in others and awareness of emotion differentiated in parallel with the presence of a study, sex, place of residence, social economic level and parents? educational status. It was also found that there existed a meaningful relation, but at a lower level, between the students? such sub-dimensions of their interpersonal relationship as approval dependency, empathy, trust in others, lower dimension of emotional awareness and their success in Science-Course. Here, it was observed that there existed a negative and meaningful relationship at a lower-level between the sub-dimension of approval dependency and success in Science-Course, and that there also existed a positive and meaningful relationship at a lower level between the sub-dimensions of empathy, trust in others and emotional awareness, and success in `Science-Course?, respectively.Key Words: Dimensions of Interpersonal Relationship, Success in Science-Course, Elementary-School Eighth Grade Students.*This thesis was supported by Giresun University Scientific Research Projects Unit. Project code: EĞT-BAP-140411-02
Collections