Giresun`da deniz balıkçılığı ve balıkçıların sosyo-ekonomik yapısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Giresun İli balıkçılığını ve balıkçılığının sosyo-ekonomik durumunu ortaya koymak amacıyla; Giresun İli Merkez ve sahil şeridinde bulunan 8 ilçe de faaliyette bulunan 630 adet balıkçı teknesinden, tekne boyları itibariyle sıralanmış ve yoğunlukları dikkate alınarak; 8 m'den küçük, 8-11,9 m, 12-29,9 ve 30 m'den büyük tekneler olarak ve balıkçılık çeşidine göre de; kıyı balıkçılığı ve gırgır balıkçılığı olarak gruplara ayrılmıştır. Tabakalı tesadüfi örnekleme yöntemi ile 167 adet balıkçı teknesiyle anket yapılmıştır. Anket yapılan balıkçı teknelerinin teknik özellikleri, yardımcı tekne özellikleri, ağ donanım özelikleri, avcılık gereçleri, tekne sahibinin ve tayfaların sosyo-ekonomik özellikleri, mevcut sorunlar ve çözüm önerileri incelenmiştir. Kıyı balıkçılığı ile gırgır balıkçılığını ekonomik açıdan kıyaslandığında kıyı balıkçılığı yapanların ekonomik sıkıntılarının olmasına karşın gırgır balıkçılığı yapanların ekonomik sıkıntılarının olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Yapılan değerlendirmeler sonucunda Giresun balıkçılık% 4 gırgır balıkçılığı ve% 96 kıyı balıkçı teknesi oluşmaktadır ayrıca kıyı balıkçılığı yapan balıkçılardan fındık satışından ek geliri ve emekli maaşı olanların dışında sosyo-ekonomik olarak pek farklı olmadıkları görülmüş, sosyal güvencenin olmaması, Denizcilik Bakanlığının olmaması, balıkçılık ekipmanlarının pahalı olması, denetimlerin yetersiz olması pazarlama sisteminin gelişmemesi ve aşırı avlanmanın önüne geçilememesi gibi sorunlar tespit edilmiştir. Balıkçılar denizlerdeki kirlenme ve kıyılardaki yapılaşmayı en önemli sorun olarak gördüklerini bildirmişlerdir.8 m'den daha küçük boy grubundaki avlama tekneleri ortalama 16.92 yıl ile en yaşlı, 30 metreden daha büyük tekneler en genç avlama teknelerini oluşturmaktadır. Balıkçıların sorunlarının çözülebilmesi için Denizcilik Bakanlığı acilen kurulmalı ve denetimler arttırılarak aşırı avlanmanın önüne geçilmesi gerektiği düşünülmektedir. In this study, with the aim of determinig the fishing and socio-economic state in Giresun; 630 boats, used in the centre of province and in towns on the shore, were put into an order according to their lengths and by taking their densities into consideration; they were classified into groups as the boats of smaller than 8 m, 8-11.9 m, 12-29.9 and the ones bigger than 30 m. and also according to the fisheries are divided into two groups; coastal fishing and purse seine fisheries are divided into groups. A survey of 167 boats has been conducted by emplaying by the layered exemplification technique. Fishing vessels surveyed were investigated specifications, auxiliary boat features, network hardware properties, hunting supplies, boat owner and socio-economic characteristics of the crew, current problems and solutions. Coastal fishing with purse seine fishery when we compared the economically of those who make coastal fishing nevertheless that the economic problems of the purse seine fishery was concluded that the absence of economic distress.At the conclusion of the survey evaluation, The giresun fishing is consist of purse seine fishery of 4% and coastal fishing vessel of 96% also it has been observed that except of the fisherman of coastal fishing that additional revenue from the sale of nuts and pensions don't show any socio-economical differences in respect of the size of their boats and such problems as not having the social security, non existance of the ministry of moritime, high cost of fishing equipments, insufficiency of the inspections, underdevoloped marketing system and excessive fishing have been found out. Fishermen reported that they saw as the most important problem to the construction of marine and coastal pollution.Giresun Province fishermen believe that the main factor in reducing the amount of pollution and hunting sea trawling. The average 16.92 years with fishing vessels in the smaller group size of 8 m older, larger boats, fishing vessels of 30 meters are the youngest. In order to solve the problems of fishermen Maritime Affairs should urgently be established, and controls should be increased, it avoided by increasing overfishing.
Collections