Bilim kurgu kitaplarının ortaokul öğrencilerinde fen merakı uyandırmaya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bilim kurgu kitaplarının, ortaokul öğrencilerinde fen merakı uyandırmaya etkisini tespit etmektir. Araştırma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Giresun'un Güce İlçesinde bulunan bir ortaokulun 5. ve 6. sınıfında okuyan 60 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Kontrol ve deney grubu olmak üzere 2 grup oluşturulmuştur. Kontrol gurubunda 2013 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı takip edilmiştir. Deney grubunda ise kontrol grubundakine ek olarak öğrencilere 12 farklı bilimkurgu kitabı okutulmuştur. Araştırmada nicel veriler `Fen Merak Ölçeği`yle; nitel veriler ise yarı yapılandırılmış günlüklerle toplanmıştır. Bu testlerin sonucunda elde edilen nicel veriler SPSS (Statistical Package for Social Science) 16 programıyla, nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, deney grubunun fen merak puanı ile bu kitapları okumayan kontrol grubunun fen merak puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra yarı yapılandırılmış günlüklerden elde edilen bulgulardan da bilim kurgu kitaplarının fen merakını artırdığına yönelik görüşler tespit edilmiştir. Ayrıca günlüklerin içerik analizleri sonucunda tespit edilen gök cisimleri, uzay araçları, canlı çeşitliliği, çevre sorunları, basit makineler, buluş yapmak gibi temaların fen kazanımları ile örtüştüğü görülmüştür. Aynı zamanda bu temaların 2017 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında yer verilen inovatif düşünceye katkı sağlayacağı da düşünülmektedir. Anahtar sözcükler: ortaokul, bilim kurgu kitapları, bilim kurgu, merak, fen eğitimi, fen okuryazarı, fen kazanımları The aim of this research is to determine the effect of science-fiction books on arousing secondary school students' curiosity about science. The research was conducted among 60 students attending to 5th and 6th grades in a secondary school in Giresun, Güce district during 2015-2016 school year. The students were divided into one control group and one experimental group. In control group, 2013 Science Curriculum was followed. In experimental group, 12 different science-fiction books were added to the exact same curriculum. In this research, quantitative data were collected via Science Curiosity Scale; qualitative data were collected via semi-structured diaries. After these tests, the resulting quantitative data were analysed by means of SPSS (Statistical Package for Social Science) 16 program and the qualitative data were analysed by means of content analysis. As a result of the research, a meaningful difference was detected in favour of the experimental group in terms of science curiosity score, compared to the control group who hadn't read the books. In addition to this, the semi-structured diaries revealed some remarks which state that science-fiction books pique curiosity about science. Moreover, the content analysis of the diaries introduced several themes such as the celestial bodies, spaceships, diversity of life, environmental problems, simple machines and innovation, all of which coincide with science learning outcomes. At the same time, these themes are considered to contribute to innovative thinking which is included in 2017 Science Curriculum.Key Words: secondary school, science-fiction books, science-fiction, curiosity, science education, science literate, science learning outcomes.
Collections